بازدید ستاری و مخبر از طرح‌های فناورانه دانشگاه صنعتی شریف/ توسعه زیرساخت تولید گاز هلیوم در کشور

Table of Contents

پیشنهاد روز

بازدید ستاری و مخبر از طرح‌های فناورانه دانشگاه صنعتی شریف/ توسعه زیرساخت تولید گاز هلیوم در کشور

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از پلنت پایلوت ساخت گاز هلیوم وLNG  و همچنین سه محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت بازدید کرد.

در این مراسم محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند.

توسط فعالان فناور و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف در سال 1393 فرآیند تحقیق و توسعه حوزه کرایوژنیک شروع شد، سال 1395 طراحی فرآیند استخراج و مایع سازی هلیوم و LNG  صورت گرفت، سال 1397 تجهیزات گلوگاهی ساخته شد که تاکنون وارداتی بوده و در سال جاری ساخت پلنت پایلوت تولید هلیوم کرود با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سرانجام رسید.

ساخت تجهیزات گلوگاهی

تجهیزات گلوگاهی دانش‌بنیانی که فناوری بسیار بالایی دارند شامل مبدل‌های پلن فیت، سیستم خالص‌سازی و توربو اکسپندرهای دور بالا می‌شوند.

پس از تحریم واردات هلیوم، نخبگان دانشگاه صنعتی شریف با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان خود و پس از چند سال تلاش، موفق به کسب دانش و فناوری مورد نیاز دستیابی به هلیوم با خلوص بسیار بالا و LNG گاز مایع طبیعی شدند که با کسب دانش تولید هلیوم امکان خودکفایی در این محصول استراتژیک میسر شد.

فناوری تولید هلیوم کاربردهای فراوانی دارد که دستیابی به آن، امکان بهره‌مندی جهت توسعه فناوری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، معادن، پزشکی، هواشناسی و فناوری فضایی را فراهم می‌کند. در این مجتمع نمونه‌ها تولید و تست‌ها با موفقیت انجام شده است، هلیوم از گاز طبیعی استخراج نمی‌شود و از گاز اتان که مصرف خانگی دارد استخراج می‌شود چون درصد هلیوم بیشتری دارد و به‌صرفه‌تر است.

ساخت پلنت نیمه‌صنعتی – صنعتی که ظرفیت تولید تا 10 و 100 تن هلیوم در سال را دارد از برنامه‌های پیش رو است که به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر ارگان‌ها نیاز دارد.

در ادامه این مراسم معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از فاز سوم مجتمع فناوری شریف (فاز کارگاهی) بازدید کرد.

در این مجتمع فناوری ساخت سریع نمونه و تحقیق و توسعه پروژه‌های دانشگاهی انجام می‌شود و به‌زودی 15 واحد فناوری در آن قرار مستقر می‌شوند.

انعقاد تفاهم‌‌نامه همکاری

تفاهم‌نامه همکاری مشترکی میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد.

این تفاهم‌نامه در راستای تعاملات علمی، پژوهشی و استفاده از ظرفیت نخبگان و بهره‌مندی از امکانات و توانمندی‌های طرفین جهت همکاری در احداث و بهره‌برداری استادسرا و مجتمع‌های فرهنگی رفاهی، به امضا رسید.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید