جزئیات پرداخت یارانه و معوقات معترضان و جاماندگان | یارانه جاماندگان تا پایان هفته واریز می‌شود؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

جزئیات پرداخت یارانه و معوقات معترضان و جاماندگان | یارانه جاماندگان تا پایان هفته واریز می‌شود؟

به گزارش جُستک آنلاین، در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقی‌مانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

ایسنا در این باره نوشت: با دستور رئیس جمهوری برای پیگیری وضعیت معترضان به عدم پرداخت یارانه نقدی،‌ برای تمامی سرپرستان خانواری که اعتراض کرده بودند، یک مرحله یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به صورت مشروط واریز شد؛ به این صورت که تا زمان نتیجه بررسی اعتراضات قابل برداشت نبود تا لیست این افراد، در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفته و دهک‌بندی شوند.

آن طور که حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: طی بررسی‌های وزارت رفاه و لیستی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، برای افرادی که اعتراض کرده و مشخص شد که بین دهک ۱ تا ۹ قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه همانند سایر مشمولان واریز شده است.

به گفته وی، برای این دسته از افراد یارانه دو مرحله اردیبهشت و خرداد نیز به عنوان معوق واریز می‌شود؛ با این توضیح که در صورت قرارگیری آنها در دهک اول تا سوم، یارانه مسدودی اردیبهشت‌ آنان که ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار بود، به ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند که همراه با یارانه خرداد تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

اما گروه دیگر کسانی هستند که تاکنون اصلا یارانه‌ای دریافت نکرده یا یارانه آنها قبلا قطع شده و متقاضی دریافت آن بودند. این دسته از افراد می‌توانستند از اواخر اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه my.gov.ir ثبت‌نام کنند تا درخواست آنها مورد بررسی و پایش قرارگیرند.

طبق اعلام سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بررسی‌ درخواست کسانی که تا ۱۵ خرداد نیز برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند، انجام شده و بر اساس لیستی که از سوی وزارت رفاه در اختیار سازمان هدفمندی قرار گرفته است، یارانه اردیبهشت، خرداد و تیرماه آنان به صورت یکجا و به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته، تا پایان هفته جاری به حسابشان واریز خواهد شد.

در این رابطه یادآور می‌شود که متقاضیان ثبت‌نام و همچنین کسانی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه قطع شده است، همچنان فرصت مراجعه به سامانه‌های مربوطه و ثبت درخواست، دارند.

اما در این همین ارتباط تجارت نیوز نوشت: پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ادامه واریز یارانه تیرماه تا پایان هفته جاری خبر داده بود، در عین حال پیگیری‌ها از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که احتمالا یارانه جاماندگان به هفته آینده موکول می‌شود.

بر اساس این گزارش، واریز یارانه تیرماه از بامداد سه‌شنبه بیست و یک تیرماه آغاز شد. اما تنها ۹ دهک اول درآمدی جامعه یارانه این ماه را دریافت کردند و یارانه جاماندگان پرداخت نشد.

همان زمان سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که یارانه معیشتی جاماندگان تا پایان هفته جاری یعنی تا ۲۴ تیر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. اما پیگیری‌های از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که شاید یارانه‌ها هفته آینده واریز شود.

در تقویم سال ۱۴۰۱، روز دوشنبه، بیست و هفتم تیر، مصادف با عید سعید غدیر خم است. براین اساس عجیب نیست که اگر واریزهای این مرحله از یارانه نقدی تا اواسط هفته آینده ادامه پیدا کند.

پیش از این سازمان هدفمندی یارانه‌ها دلیل طولانی شدن واریز این مرحله از یارانه معیشتی را اصلاح لیست یارانه بگیران عنوان کرده بود.

اصلاح لیست یارانه‌بگیران به دلیل آن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از بررسی درخواست معترضان و جاماندگان یارانه جدید، با درخواست شماری از متقاضیان یارانه جدید موافقت کرد.

طبق اطلاعیه این سازمان قرار است تا پایان هفته جاری این گروه از متقاضیان علاوه بر دریافت یارانه ماه تیر، یارانه مربوط به معوقات اردیبهشت و خرداد را نیز دریافت کنند. با این حال اطلاعات جدید از احتمال تمدید زمان واریزها تا روز عید غدیر خم حکایت دارد.

البته اصلاح لیست یارانه‌بگیران اتفاقی است که از این پس دست‌کم هر ۶ ماه یکبار خواهد افتاد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق به‌روز رسانی اطلاعات مربوط به دهک‌بندی درآمدی، فهرست یارانه بگیران را تغییر خواهد داد.

برنامه اصلاح ارز ترجیحی از بامداد بیستم اردیبهشت ماه آغاز شد، به دنبال اجرای این برنامه نحوه واریز یارانه‌های نقدی تغییر کرد و تمامی پرداختی‌های قبلی در یارانه معیشتی جدید تجمیع شدند.

مطابق این برنامه شهروندانی که از نظر درآمدی در دهک اول تا سوم باشند، ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و شهروندانی که در دهک چهام تا نهم قرار دارند ماهانه ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد.

این یارانه بابت جبران قیمت اقلام اساسی است و دولت موظف است آنها را به نرخ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تامین کند.

در این برنامه برای شهروندان دهک دهم درآمدی یارانه‌ای پیش بینی نشده است اما این بخش از جامعه نیز می‌توانند مانند سایر دهک‌های درآمدی از یارانه نان، سوخت و بنزین استفاده کنند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید