سود خرید نفت به جای دلار و سکه |‌ مردم ریالی خرید کنند دلاری بفروشند

Table of Contents

پیشنهاد روز

سود خرید نفت به جای دلار و سکه |‌ مردم ریالی خرید کنند دلاری بفروشند

جُستک آنلاین- خدیجه نوروزی: بر اساس طرح جدیدی که در دستور کار دولت است، بازار جدیدی برای سرمایه‌گذاری آحاد جامعه ایجاد خواهد شد تا مردم به جای خرید طلا و ارز و یا سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن، سرمایه خود را به خرید نفت‌ خام اختصاص داده و در بازار نفت سرمایه‌گذاری کنند. هنوز جزییات کارشناسانه این طرح اعلام نشده اما باید دید اجرای این طرح تا چه اندازه شدنی است و آیا شرایط تحریم می‌تواند مانعی بر سر راه این نوع سرمایه‌گذاری باشد؟

سید حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز پتروشیمی در خصوص طرح دولت مبنی بر خرید نفت خام به جای سرمایه گذاری روی طلا و سکه در گفت و گو با جُستک آنلاین گفت: واقعیت این است که سرمایه های هنگفتی در قالب طلا، ارز و ارز دیجیتال نزد مردم وجود دارد که در سرقت از بانک ملی شاهد سرمایه های زیادی از این دست بودیم که بدون هیچ بازدهی در اقتصاد کشور در گاوصندوق ها نگهداری می شوند. لذا اگر دولت بتواند با برنامه ریزی درست و صحیح این منابع و سرمایه ها را در اقتصاد کشور به جریان بیندازد قطعا هم می تواند برای کشور هم برای مردمی که سرمایه گذاری کرده اند منافع زیادی به دنبال داشته باشد. از طرفی هم نیازهای دولت در بحث سرمایه گذاری در پروژه های نفتی برطرف می شود.

سود خرید نفت به جای دلار و سکه برای مردم |‌ قابلیت طرح جدید دولت برای جذب سرمایه‌

وی ادامه داد: دولت پیش بینی می کند حجم سرمایه گذاری ها در این حوزه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار باشد که مبلغ هنگفتی است؛ با این پول می توان بسیاری از پروژه های نفتی کشور را فعال کرد و اگر دولت این اوراق را منتشر کند، مردم این اوراق ۳ ساله و ۵ ساله نفتی را از دولت خریداری کنند به طوری که آن را با ریال بخرند و در موقع فروش، معادل قیمت روز آن را به دلار بفروشند قاعدتا مردم مجبور نیستند برای حفظ ارزش پول خود به سراغ خرید دلار، سکه و ارز دیجیتال بروند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز پتروشیمی ادامه داد: به عنوان مثال اگر هر کسی به اندازه سرمایه خود ۵ یا ۱۰۰ بشکه نفت خریداری کند منفعت زیادی نصیب خودش خواهد کرد. اگر در این میان قیمت دلار بالا برود چون ریالشان تبدیل به دلار شده سود کرده است. از طرفی اگر قیمت نفت افزایش یابد هم سود می کند. به علاوه پول این اوراق در پروژه های نفتی استفاده می شود لذا این پروژه ها قطعا برای صاحبان سرمایه منافع زیادی خواهد داشت.

با انتشار اوراق مربوط به گواهی سپرده کالایی، بخش داخلی کشور می‌تواند منابع در دسترس خود را در اختیار وزارت نفت به‌منظور انجام سرمایه‌گذاری قرار دهد. همچنین تملک معادل نفت خام آن، نقدینگی را متناسب با بخشی از نفت که عرضه می‌شود در اختیار این شرکت قرار خواهد داد و به صورت واقعی بخش مهمی از منابع مالی مورد نیاز تامین خواهد شد.

حسینی تنها ریسک این طرح را افت قیمت نفت خام عنوان کرد و گفت: اگر این امکان وجود داشته باشد که مردم به راحتی بتواند این اوراق را در بورس خرید و فروش کنند به محض اینکه بازار را در حال سقوط دیدند می تواند اقدام به فروش اوراق خود کنند. لذا ایده بسیار خوبی است و می تواند بسیار کارگشا باشد به شرطی این پول در پروژه های نفتی مصرف شود و در جای دیگر هزینه نشود.

وی درباره اینکه آیا تحریم‌ها مانعی بر سر راه اجرای این طرح دولت نیستند نیز گفت: تحریم ها نه صادرات ما را به عراق محدود کرده است و نه به ترکیه. در صنعت پتروشیمی مشتری به اندازه کافی برای گاز داریم. اگر تولید نفت را هم افزایش دهیم مشکلی در فروش نداریم. لذا نمی توانیم بگوییم اگر چنین سرمایه گذاری انجام دهیم این سرمایه گذاری قابل بهره برداری نیست. در هر حوزه نفتی چه تولید نفت و گاز چه پالایش اگر این منابع مورد استفاده قرار بگیرد می تواند برای کشور مفید باشد.

ابزارهای مورد نیاز دولت برای اجرای طرح

حسینی همچنین به ابزارهایی که دولت برای اجرای این طرح نیاز دارد اشاره کرد و به جُستک آنلاین: دولت باید طرح را شفاف سازی کند و چند پاره حرف نزند و بتواند کارشناسان و فرهیختگان را برای اجرای این پروژه توجیه کند. رسانه ها را با خود همراه کند و اعتمادسازی کند. قطعا این بازار به شرط برنامه ریزی درست و دقیق می تواند بازار امنی برای سرمایه گذاری مردم باشد.

وی گفت: لازم نیست پروژه در سطح وسیعی شروع شود و می‌توان آن را با رقم‌های کوچک شروع کرد چرا که با انجام اعتمادسازی، قطعا مردم هم استقبال بیشتری می کنند.

وی اضافه کرد: هر چه زودتر این طرح اجرا شود بهتر است چرا که تامین منابع مورد نیاز دولت از  از طریق صندوق توسعه ملی و بانک ها عملا موجب افزایش نقدینگی می شود به علاوه افزایش تولید در این بخش هم به خاطر افزایش نقدینگی سودی ندارد و اثر آن بر اقتصاد را خنثی می کند. اما پول ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار راکد در دست مردم قطعا می‌تواند بسیاری از پروژه ها را فعال کند. تاکید مجلس به دولت هم این است که با طرح‌ها و ایده‌هایش بتواند نقدینگی را به طرف تولید هدایت کند و یکی از کارهایی که می تواند نقدینگی را به تولید هدایت کرد اجرای همین طرح است.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید