طرز کار پمپ هیدرولیک پره ای چگونه است؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

طرز کار پمپ هیدرولیک پره ای چگونه است؟

به شما اطمینان می‌دهیم اگر تا انتهای مطلب پیش‌رو ما را همراهی کنید، اطلاعاتی بسیار کاربردی درباره پمپ‌های هیدرولیک به‌دست خواهید آورد.

انواع پمپ هیدرولیک پره‌ای و نحوه عملکرد آن‌ها

پمپ‌های هیدرولیک پره‌ای، پمپ‌های فشار متوسط هستند و از لحاظ طراحی و ساختمان به دو نوع متعادل و نامتعادل تقسیم‌بندی می‌شوند. در پمپ‌های هیدرولیک متعادل قسمت‌های ورودی و خروجی پمپ دقیقا روبروی یکدیگر قرار می‌گیرند و در نتیجه یک تعادل کامل هیدرولیکی ایجاد می‌کنند. این تعادل هیدرولیکی کامل باعث می‌شود تا هیچ‌گونه بار و فشار اضافی بر یاتاقان‌های موجود در پمپ وارد نشود. اغلب از این پمپ در فعالیت‌هایی که به فشار بالا نیاز است، استفاده می‌شود. پمپ هیدرولیک پره‌ای متقارن دبی متغیری ندارد و سبب ایجاد تعادل هیدرولیکی در سیستم می‌شود. اما پمپ‌های پره‌ای نامتعادل، باعث ایجاد فشار نامتقارن و استهلاک پمپ می‌شوند.

برای تقویت دستگاه‌های هیدرولیک و تولید نیروی بیشتر اغلب از انواع یونیت هیدرولیک استفاده می‌شود. این یونیت‌ها منابع تغذیه بسیار خوبی هستند و در پمپ‌ها نیز کاربرد دارند به همین دلیل خرید یونیت هیدرولیک اصل و باکیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نحوه کار پمپ تیغه ای چگونه است؟

نحوه کار پمپ تیغه‌ای یا پره‌ای بسیار ساده است. چرخش شفت موجود در پمپ هیدرولیک باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می‌شود. بر اثر این نیرو، تیغه‌های داخل پمپ در مکانی مشخص جای می‌گیرند و به درون محفظه کارتریج به حرکت درمی‌آیند. طی این فرآیند، از میزان فشار کاسته و به میزان حجم اضافه می‌شود. در نتیجه مایع موجود در مخزن شروع به حرکت می‌کند و به‌طرف ورودی پمپ می‌رود.

در ادامه حرکت محور پمپ، تیغه‌های موجود در دستگاه، به‌دلیل برخورد با سطح رینگ بادامکی، به‌تدریج به داخل شیار بازمی‌گردند. حجم ایجادشده نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه، روغن به سمت خروجی دستگاه فرستاده می‌شود. پمپ هیدرولیک پره‌ای هم‌چون پمپ هیدرولیک پیستونی، قادر به تحمل فشارهای بالا نیست و برای فشارهای متوسط، گزینه بسیار مناسبی است.

طرز کار پمپ هیدرولیک پره ای چگونه است؟

پمپ هیدرولیک پره‌ای از چه اجزایی تشکیل شده است؟

پمپ‌های پره‌ای از ۴ قسمت اصلی شامل پوسته پمپ، شافت، کارتریج یا تیغه و سایر لوازم جانبی تشکیل می‌شوند که در ادامه به توضیحاتی مختصر درباره هریک می‌پردازیم.

پوسته پمپ: پوسته پمپ اغلب از جنس چدن است و مقاومت بسیار بالایی دارد. این پوسته محلی برای قرارگیری کارتریج و سایر اجزای اصلی پمپ است.

شافت پمپ پره‌ای: از قسمت انتهایی شافت برای کوپل کردن پمپ به الکتروموتور استفاده می‌شود و قسمت ابتدایی آن درگیر روترور و کارتریج است. برای جلوگیری از تکان خوردن شافت، آن را با استفاده از بلبرینگ به پوسته متصل می‌کنند.

کارتریج یا تیغه پمپ: کارتریج از اجزای مختلفی هم‌چون تیغه، ساچمه، روتور، رینگ نگه‌دارنده و پلیت تشکیل می‌شود. در صورت آسیب هر یک از این اجزا، عملکرد پمپ پره‌ای دچار اختلال می‌شود.

سایر قطعات جانبی هم‌چون کاسه نمد، بلبرینگ و آب‌بند نیز از اجزای دیگر پمپ هیدرولیک پره‌ای هستند که همگی در کنار یکدیگر این سیستم را تشکیل می‌دهند.

راه‌های افزایش طول عمر و جلوگیری از آسیب به پمپ‌های هیدرولیک پره‌ای

برای افزایش طول عمر یک پمپ هیدرولیک کارتریجی باید روش‌های نگهداری از آن را بلد باشید. روغن‌های آلوده، فشار کاری بیش از توان پمپ، سیالی که ویسکوزیته بالا و خاصیت سایندگی داشته باشد، دشمن این پمپ‌ها هستند و راندمان پمپ و طول عمر آن را کاهش می‌دهند.

در پمپ هیدرولیک پره‌ای باید از سیال مناسب و تمیز استفاده شود و همواره داخل پمپ روغن وجود داشته باشد. خشک شدن پمپ باعث آسیب رسیدن به آن می‌شود. در صورت بروز هرگونه مشکل در پمپ‌های هیدرولیک، فورا به متخصص مراجعه کنید. تغییرات دوره‌ای و برطرف کردن مشکلات جزئی مانند سروصدای اضافه، نشتی روغن و مسائلی از این قبیل، از آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیر و تعویض وسیله می‌شود.

کاربرد پمپ پره‌ای در صنعت؛ مزایای استفاده از پمپ هیدرولیک پره‌ای

پمپ‌های هیدرولیک پره‌ای کاربرد فراوانی در صنعت دارند و ازجمله پمپ‌های محبوب به‌شمار می‌روند. قیمت این پمپ‌ها بسیار مناسب است و طول عمر بالایی دارند. بازدهی خوبی دارند و در مقایسه با سایر پمپ‌های هیدرولیک سر و صدای کمتری تولید می‌کنند. باتوجه به این که در اغلب کارگاه‌ها و سوله‌های صنعتی با کمبود فضا مواجه هستیم، پمپ‌های پره‌ای یا کارتریجی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند و جای نسبتا کمی اشغال می‌کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از این محصولات، امکان تعمیر آن‌ها است. درصورت بروز اختلال در پمپ، اغلب با تعویض کارتریج، مشکل حل می‌شود و این وسیله به چرخه سیستم برمی‌گردد. به همین دلیل صرفه اقتصادی بالایی دارد.

طرز کار پمپ هیدرولیک پره ای چگونه است؟

نکات مهم هنگام خرید پمپ پره ای چیست؟ کاربرد پمپ پره ای را دست کم نگیرید

هنگام خرید پمپ کارتریجی یا پره‌ای هیدرولیک باید برخی نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا خرید مناسبی داشته باشید. از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب و تهیه یک پمپ پره‌ای، نوع سیال، بیشینه فشار کاری و حداکثر دبی خروجی است. این موارد روی نحوه عملکرد و بازدهی پمپ تاثیر به‌سزایی دارند. سایر فاکتورها هم‌چون قیمت، در دسترس بودن اجزای پمپ برای تعمیر و نحوه نگهداری از آن نیز در تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان تاثیرگذار هستند. در صورتی که فشار کاری در سیستم بالا است و سیال خاصیت سایش و ویسکوزیته بالایی دارد، پیشنهادمی‌شود از این نوع پمپ استفاده نکنید.

پیش از خرید این محصولات باید نیازسنجی کنید و سپس باتوجه به نیازهایتان و انتظاری که از یک پمپ هیدرولیک پره‌ای دارید، بهترین انتخاب را انجام دهید. پیشنهاد ما این است که برای خرید این کالاهای تخصصی حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا بتوانید با راهنمایی صحیح و اصولی، محصولی مناسب تهیه کنید.

انواع پمپ هیدرولیک پره‌ای را از فروشگاه تخصصی هیدشاپ خریداری کنید

در این مطلب طرز کار پمپ هیدرولیک پره‌ای را شرح دادیم و نکات لازم برای خرید و استفاده از این محصولات را بررسی کردیم تا صنعتگران عزیز بتوانند مناسب‌ترین پمپ را برای کسب‌وکار خود تهیه کنند.

هیدشاپ یکی از معتبرترین فروشگاه‌های تخصصی در زمینه قطعات هیدرولیک و راه‌سازی است که بهترین محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. با ورود به سایت فروشگاه پمپ هیدرولیک در تهران به آدرس hydshop.ir، صدها قطعه هیدرولیک از برندهای مختلف را مشاهده و خریداری کنید. کلیه این محصولات ضمانت اصالت کالا دارند و با قیمت بسیار مناسب و از طریق ارسال رایگان به دست مشتریان می‌رسند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پشتیبانی و سرویس تخصصی با شماره ۷۷۷۳۷۱۸۹-۰۲۱ تماس بگیرید.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید