میزبانی معاون نخست‌‌وزیر ازبکستان از ستاری/ تبادلات دانشگاهی میان ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

Table of Contents

پیشنهاد روز

میزبانی معاون نخست‌‌وزیر ازبکستان از ستاری/ تبادلات دانشگاهی میان ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری مهمان جمشید خواجه یف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان شد. در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه میان دو کشور و ارتقای سطح همکاری‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی و همتایان ازبکی تاکید شد.

ستاری در این دیدار با بیان اینکه فرصت مناسبی برای توسعه روابط علمی و همکاری میان دانشمندان و نخبگان ایرانی و ازبکستانی وجود دارد، گفت: یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری در خصوص توسعه روابط میان دو کشور؛ گسترش تبادلات دانشگاهی است.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: این نوع از تبادلات؛ به نوعی به توسعه ارتباطات فرهنگی هم منجر می شود. در حال حاضر بیش از 7 هزار شرکت دانش بنیان و خلاق در حوزه های مختلف فناورانه در ایران فعالیت می کنند که می توانند به توسعه روابط علمی و افزایش همکاری‌های فناورانه میان ایران و ازبکستان شتاب دهند. البته این کار به رفع برخی چالش ها همچون مساله ویزا وابسته است. مشکل اصلی که الان برای روابط بین شرکت های دانش بنیان و شرکت های ازبکستانی وجود دارد مسئله ویزا است که امیدواریم این موضوع مرتفع شود.

ستاری ادامه داد: شرکت های دانش بنیان و خلاق ایرانی بنای کار خود را بر نوآوری گذاشته اند. بسیاری از مشکلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی ایران با کمک همین نوآوری ها مرتفع شده است. فردا هم حدود 80 شرکت دانش بنیان و خلاق در نشست مشترک با شرکت های متناظر ازبکی خود حضور خواهند یافت تا در کنار معرفی توانمندی ها و محصولاتشان؛ بازار خود را در این کشور رونق دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین گفت: شرکت های ما در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات تجهیزات پزشکی تجهیزات آزمایشگاهی و فناوری نانو، زیست فناوری، سلول‌های بنیادی و فناوری‌های پیشرفته محصولات مختلفی را ارائه کردند که می‌تواند نیاز ازبکستان را برطرف کند. همکاری دو جانبه با شرکت‌های فناور می‌تواند در قالب سرمایه‌گذاری دو جانبه شکل گیرد که شرکت‌های فناور بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و تبادل فناوری داشته باشد.

 

تحریم‌ها ایران را قوی‌تر کرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: ایران به واسطه تحریم های مختلف در سال های گذشته موفق شده در رشته های مختلف به توانایی ها و فناوری‌های بومی دست پیدا کند و ما آمادگی داریم تا این فناوری های بومی را با شرکت های متقابل به اشتراک بگذاریم.

ستاری ادامه داد:کیفیت بالای محصولات ایرانی و البته تفاوت قیمت با نمونه های خارجی از مزیت های فناوری های ایرانی به حساب می آید. شرکت های فناوری ایرانی در حوزه آب و دسترسی به آبهای ژرف فناوری هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند در جهت انتقال بین دو کشور قرار گیرد. با استفاده از این فناوری می توان علاوه بر رصد آبهای زیرزمینی به کشف معادن مختلف در عمق ۲۵ کیلومتری زیر زمین اقدام کرد و اکتشاف آب عمیق این امکان را میدهد که بتوانید در عمق های مختلف به آبهای زیرزمینی دست پیدا کنید.

 

تشکیل کارگروه مشترک میان ایران و ازبکستان ضروری است

در ادامه این نشست، جمشید خواجه‌یف، معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری ازبکستان هم گفت: توسعه روابط بین دو کشور در سالهای اخیر و فعال تر شدن روابط را مثبت ارزیابی می کنیم در چارچوب این ملاقات می‌خواهیم تقویت روابط دوجانبه را بررسی کنیم همچنین محور همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی و بازرگانی مورد توجه است.

وی افزود: فرآورده های صنایع نساجی پتروشیمی و محصولات فناوران روابط مدنظر در میان دو کشور است. ما برنامه هایی برای توسعه تجارت بین دو کشور داریم که آنها پیگیری خواهد شد. امیدواریم کارگروه مشترک بین دو کشور همکاری‌های مشترک را پیگیری کنند و در کار گروهی این گفتگوها به نتیجه برسد. می توانیم در راستای فعالیت این کارگروه به همکاری‌های مرتبط با حوزه فناوری و اقتصادی بپردازیم.

وی با اشاره به سفر به ایران و بازدید از فعالیت های فناورانه ایرانی گفت: ما اطمینان داریم سفر شما به ازبکستان فعالیت های و گسترده در زمینه توسعه فعالیتهای کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان در حوزه های مختلف فناوری خواهد داشت.

معاون نخست وزیر و معاون نخست وزیر ازبکستان با اشاره به دستاوردهای ایران در زمینه نانو فناوری، زیست فناوری، سلول‌های بنیادی و همکاری میان شرکت های دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد که همکاری های مشترک که در این حوزه ها بیشتر شود.

وی افزود: در زمینه تولید مشترک محصولات کشاورزی با واگذاری زمین های کشاورزی و تبادل تجربه و فناوری در حوزه تحقیقات کشاورزی زمینه های بسیاری برای همکاری دو جانبه وجود دارد.

سورنا ستاری در راس هیاتی از 40 شرکت‌ دانش‌بنیان و خلاق عازم کشور ازبکستان شد تا مسیر توسعه تعاملات علمی و فناورانه میان دو کشور هموارتر شود. شرکت هایی که در حوزه‌های فناورانه ای چون کشاورزی، دامداری و سلامت فعالیت می کنند. این شرکت ها با حضور در نشست‌های تخصصی با 150 شرکت متناظر ازبکستانی، بازار و تعاملات فناورانه خود را در این منطقه توسعه خواهند داد.

همچنین نمایشگاهی از 100 محصول ایران‌ساخت از 80 شرکت دانش‌بنیان و خلاق ایرانی در کشور ازبکستان برپا است. این محصولات برای مدیران شرکت‌های فناور و بازرگانان ازبکی به نمایش درمی‌آید تا مسیر ورود محصولات دانش بنیان و خلاق ایرانی به بازار این کشور و اوراسیا هموار شود.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید