میلگرد آناهیتا برای پروژه شما مناسب‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

میلگرد آناهیتا برای پروژه شما مناسب‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

  1. کارخانه آناهیتا قدیمی‌تر است یا کارخانه ابرکوه یزد؟

کارخانه آناهیتا گیلان از معدود تولیدکنندگان فولاد است که در دهه 60 شمسی تأسیس شده است. البته این کارخانه تا سال 1392 میلگرد تولید نمی‌کرد و کاربری آن متفاوت بود. در همین سال و پس از تبدیل‌شدن آن به سهامی خاص، نخستین میلگردهای فولاد آناهیتا گیلان وارد بازار شدند. این کارخانه تقریباً تمامی انواع میلگرد ساختمانی را تولید می‌کند و از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان میلگرد در شمال و شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

کارخانه ابرکوه نیز یکی از زیرمجموعه‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی چادرملو و توسعه معادن و فلزات است که با هدف تولید میلگرد آجدار، در سال 1391 تأسیس شد. پروسه ساخت و راه‌اندازی این کارخانه تا سال 1395 طول کشید و نخستین میلگردهای آن در سال 1395 وارد بازار شدند. فولاد سرمد ابرکوه از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در مرکز کشور به شمار می‌رود و در نزدیکی شهر یزد واقع شده است.

برای این که بدانید کدام کارخانه قدرت تأمین میلگرد موردنیاز شما را دارد و خرید میلگرد کدام‌یک از درب کارخانه به‌صرفه‌تر است، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

مقایسه مشخصات کارخانه‌های ابرکوه یزد و آناهیتا گیلان

ردیف

نام کارخانه

سال تأسیس

ظرفیت تولید میلگرد

محدوده جغرافیایی

1

سرمد ابرکوه یزد

1395

450.000 تن در سال

جاده ابرکوه به یزد

2

آناهیتا گیلان

1369

320.000 تن در سال

شهرک صنعتی رشت-لاکان

از نظر دسترسی به تمامی نقاط کشور، کارخانه ابرکوه در وضعیت بهتری قرار دارد و ممکن است قیمت میلگرد ابرکوه یزد درب کارخانه، برای شما از قیمت میلگرد آناهیتا مقرون به‌صرفه‌تر به نظر برسد، مگر این که پروژه شما در شمال کشور قرار داشته باشد. در این صورت، منطقی نیست که از کارخانه ابرکوه میلگرد بخرید. البته فاکتورهای دیگری هم در انتخاب میلگرد یک کارخانه مؤثر است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

میلگرد آناهیتا برای پروژه شما مناسب‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

  1. تنوع سایز و گرم کدام‌یک بیشتر است؟ میلگرد آناهیتا یا میلگرد ابرکوه؟

یکی دیگر از عوامل مؤثر در انتخاب میلگرد یک کارخانه، تنوع گرید و سایزهای میلگردی است که تولید می‌کند. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که نمی‌توان برای تمامی نقاط سازه از یک گرید و سایز میلگرد استفاده کرد و بحث تنوع در این موضوع، اهمیت زیادی دارد.

رایج‌ترین مرجع برای دسته‌بندی میلگردها بر اساس گرید، استاندارد روسی GOST است که استفاده از آن در کارگاه‌های ساختمانی و بازار آهن و فولاد، رواج زیادی دارد. آن هم با وجود این که سال‌ها است که از اجباری شدن استاندارد ملی ISIRI 3132 می‌گذرد. بر اساس استاندارد روسی، میلگردها به چهار گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند که گرید A1 مربوط به میلگرد ساده می‌شود و میلگردهای گرید A2، A3 و A4 نماینده انواع مختلف میلگرد آجدار با نوع آج و خواص شیمیایی و مکانیکی متفاوت هستند. به عنوان مثال، میزان کربن در ساختار این میلگردها، به ترتیب گرید افزایش می‌یابد و این وضعیت در مورد مقاومت کششی و تسلیم آن‌ها نیز صدق می‌کند.

در جدول زیر، تنوع سایز و گرید میلگرد ابرکوه و میلگرد آناهیتا بر اساس استاندارد روسی GOST با یکدیگر مقایسه شده است:

مقایسه انواع میلگرد آناهیتا و میلگرد ابرکوه

ردیف

نام کارخانه

گریدهای میلگرد تولیدی

سایز (میلی‌متر)

1

فولاد آناهیتا گیلان

A2

8 و 10

A3

12 تا 32

A4

به درخواست مشتری

2

ابرکوه یزد

A3

12 تا 32

جدول بالا به شما می‌گوید که اگر به دنبال تنوع میلگرد هستید یا اگر مدت‌ها است که به دنبال میلگرد A4 می‌گردید (تولیدکنندگان آن کم هستند)، میلگرد آناهیتا انتخاب مناسب‌تری است؛ اما گاهی اوقات ممکن است برتری یک کارخانه از لحاظ تنوع محصول، تنها روی کاغذ وجود داشته باشد و زمانی که قصد خرید از آن‌ها را دارید، برخی از گریدها و سایزهای میلگرد را موجود نداشته باشند و اصطلاحاً جنس آن‌ها جور نباشد. البته این اتفاق همیشه نمی‌افتد.

میلگرد آناهیتا برای پروژه شما مناسب‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

  1. میلگرد ابرکوه سنگین‌تر است یا میلگرد آناهیتا؟

احتمالاً وزن مهم‌ترین پارامتر در تصمیم‌گیری برای انتخاب میلگرد یک کارخانه است. چرا که وزن، قیمت هر شاخه از میلگرد، بندل و کل بار را تعیین می‌کند و همچنین یکی از عواملی است که میزان کیفیت میلگرد را نشان می‌دهد.

از آنجایی که استاندارد ملی ایران و جدول اشتال، به جای عدد یک بازه را برای محدوده استاندارد وزن هر سایز از میلگرد اعلام کرده‌اند، بحث میلگردهای سبک‌بار و سنگین‌بار همیشه وجود دارد. وزن میلگردهای سبک‌بار به بخش پایینی بازه‌های مذکور نزدیک‌تر است، در حالی که وزن میلگردهای سنیگن بار با بخش بالایی این بازه‌ها مطابقت دارد. به همین دلیل نمی‌توان میلگردهایی که وزن همگی آن‌ها در محدوده استاندارد و جدول اشتال قرار دارد را بر اساس وزن، باکیفیت یا بی‌کیفت دانست. پارامترهای متعددی مثل کیفیت مواد اولیه، تجهیزات خط تولید و استانداردهای مورداستفاده، در تعیین کیفیت میلگرد تأثیر دارد.

با استفاده از جدول زیر می‌توانید وزن میلگرد آناهیتا و میلگرد ابرکوه را با یکدیگر مقایسه کنید:

مقایسه وزن میلگرد A3 کارخانه‌های ابرکوه و آناهیتا گیلان

سایز میلگرد (mm)

وزن یک شاخه میلگرد (Kg)

میلگرد آناهیتا

میلگرد ابرکوه

جدول اشتال

12

9.8

11

10.7

14

13.8

14.5

14.6

16

18

19

18.9

18

23

24

24

20

28

29.5

29.7

22

34.5

36

35.6

25

45

46.5

46.2

28

55

56.5

58

32

72

76

75.8

جدول بالا، نشان‌دهنده سبک‌بار بودن میلگرد آناهیتا و سنگین‌بار بودن میلگرد ابرکوه است. هر 2 میلگرد از باکیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار هستند و برای انتخاب بین این دو، باید سایر فاکتورها را در نظر بگیرید و قیمت هر شاخه از سایزهای مشابه آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید تا ببینید که قیمت میلگرد آناهیتا گیلان برایتان به‌صرفه‌تر است یا قیمت میلگرد ابرکوه.

میلگرد آناهیتا برای پروژه شما مناسب‌تر است یا میلگرد ابرکوه؟

  1. چگونه می‌توانید اصالت میلگرد آناهیتا و میلگرد ابرکوه را تشخیص دهید؟

جواب این سؤال ساده است، برای تشخیص اصالت میلگرد یک کارخانه، باید به علائم اختصاری برجسته‌ای که روی بدنه آن حک شده دقت کنید. این علائم، نشان‌دهنده نام کارخانه سازنده، روش تولید و گرید میلگرد هستند که تمامی تولیدکنندگان میلگرد، موظف به درج آن‌ها روی بدنه میلگردهای خود شده‌اند. برای تشخیص اصالت میلگردهای آناهیتا و ابرکوه، به علائم اختصاری زیر توجه کنید:

  • علامت AG برای تشخیص اصالت میلگرد آناهیتا
  • علامت SAIS برای تشخیص اصالت میلگرد ابرکوه

برای خرید هر کدام از میلگردهای آناهیتا یا ابرکوه می‌توانید به وب‌سایت آسرون مراجعه کنید. تنوع گرید، سایز و برندهای موجود در این سایت بالا بوده و می‌توانید با خیال راحت میلگرد متناسب با پروژه‌تان را آنجا پیدا کنید. همچنین قیمت میلگرد در آسرون منصفانه است و بار شما بسته به محل پروژه‌تان، بین 1 تا 7 روز به دستتان می‌رسد.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید