نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

Table of Contents

پیشنهاد روز

نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

این چند ساعت به‌قدری طاقت‌فرسا است که همه مسافران به‌دنبال راهی برای کنارآمدن با آن هستند. اگر شما هم بعد از خرید اینترنتی بلیط پرواز خارجی متوجه شدید پرواز طولانی در پیش دارید، توصیه‌های این مقاله را از دست ندهید. 

منظور از سفر طولانی چیست؟ 

نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

شرکت‌های هواپیمایی پروازها را با توجه به مدت‌زمان سفر (مسافت جابه‌جایی) به سه دسته طولانی، متوسط و کوتاه تقسیم می‌کنند. هیچ تعریف استاندارد بین‌المللی برای طولانی یا کوتاه‌بودن سفر وجود ندارد؛ با این حال می‌توان سفر کوتاه را کمتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر، سفر طولانی را بالای ۴۰۰۰ کیلومتر و سفر متوسط را مابین این دو تعریف کرد. معمولا بعد از رزرو بلیط پرواز خارجی باید خود را برای یک پرواز طولانی آماده کنید؛ چون بیشتر پروازهای بین‌المللی در دسته سفرهای طولانی قرار می‌گیرند. 

چطور سفرهای طولانی را راحت‌تر بگذرانیم؟ 

تنها هدف مسافران از نشتن در هواپیما رسیدن به مقصد است. اما گاهی سفرها چنان طول می‌کشند که تحمل آن‌ها غیرممکن است. خیلی از پروازهای بین‌المللی بیشتر از ۱۰ ساعت طول می‌کشند. هرقدر هم عاشق فیلم و تلویزیون باشید، بپذیرید ۱۰ ساعت خیره‌شدن به یک صفحه نمایش کوچک آزاردهنده است! هرقدر هم خسته باشید، نمی‌توانید بیشتر از یکی دو ساعت بخوابید. این یعنی قبل از رزرو آنلاین بلیط هواپیما ، باید به‌فکر این باشید که چطور این چند ساعت سفر را تندتر یا حداقل راحت‌تر بگذرانید و به اصطلاح «جان سالم به در ببرید». در ادامه این بخش چند توصیه مفید برای شما داریم. 

۱. برای پرواز خارجی لباس‌های راحت بپوشید 

نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

واقعیت این است که در هواپیما کسی به خوش‌تیپی شما اهمیت نمی‌دهد. لباس‌های گشادی که در خانه می‌پوشید با کفش یا دمپایی جلوباز بهترین انتخاب ممکن برای پروازهای طولانی است. اگر خیلی نگران تیپ و ظاهرتان بعد از نشستن پرواز در مقصد هستید، یک پیراهن و شلوار اضافه داخل ساک همراه داشته باشید و آخر پرواز لباستان را عوض کنید. 

در پروازهای چندساعته دمای کابین ثابت نمی‌ماند و پیوسته سرد و گرم می‌شود. برای آنکه راحت‌تر با دمای هواپیما سازگار شوید، چند تکه لباس روی هم بپوشید تا امکان درآوردن یا پوشیدن مجدد آن‌ها باشد. پتو و ملحفه را فراموش نکنید. 

۲. با خرید سریع‌تر بلیط هواپیما، یک صندلی راحت انتخاب کنید 

خرید اینترنتی بلیط پرواز خارجی از مدت‌ها قبل علاوه بر کم‌کردن هزینه سفر، اجازه می‌دهد صندلی دل‌خواه را خودتان انتخاب کنید. بیشتر مسافران معتقدند صندلی‌های وسط حتی برای پروازهای کوتاه‌مدت راحت نیستند. کسانی که می‌توانند در طول پرواز بخوابند، بهتر است صندلی‌های کنار پنجره را انتخاب کنند. همچنین مسافرانی که دسترسی به سرویس بهداشتی برای‌شان مهم‌تر است، مثل کسانی که کودک همراه خود دارند، صندلی‌های کنار راهرو انتخاب بهتری است. صندلی‌های ردیف خروجی که نزدیک دماغه هواپیما هستند، معمولا فضای کافی ندارند و برای پروازهای طولانی خسته‌کننده می‌شوند. 

اگر احساس می‌کنید جای صندلی هواپیما برای راحتی سفر مهم است، خرید انلاین بلیط هواپیما از مدت‌ها قبل قدرت انتخاب بیشتری درمورد صندلی‌ها به شما می‌دهد. 

۳. بالش مسافرتی، چشم‌بند و گوش‌گیر بردارید 

نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

حتی اگر برخی از خطوط هوایی لوازم جانبی مسافرتی مانند بالش مسافرتی یا گوش‌گیر ارائه می‌کنند، شما بعد از خرید اینترنتی بلیط پرواز خارجی، این وسایل را خودتان تهیه کنید. چون در پروازهای شلوغ و طولانی این لوازم خیلی زود تمام می‌شوند و حتی معلوم نیست چه کیفیتی داشته باشند یا چه مبلغی بابت آن‌ها از شما دریافت کنند. پس اگر خیال دارید در طول سفر با آرامش چشمانتان را روی هم بگذارید و بخوابید، حتما این لوازم را با خود به کابین هواپیما ببرید. 

۴. موقع رزرو انلاین بلیط هواپیما ، کلاس پیشرفته‌تری انتخاب کنید 

پرواز درجه یک و بیزنس‌کلاس نسبت به پروازهای عادی مقداری گران‌تر است؛ علتش هم کاملا واضح است. این سفرها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند که راحتی مسافران در اولویت باشد. بیشتر مسافران سراغ پروازهای درجه‌یک و بیزنس‌کلاس نمی‌روند؛ اما اگر می‌توانید، برای پروازهای طولانی حتما مابه‌التفاوت قیمت‌ها را بپردازید و یک پرواز بیزنس‌کلاس انتخاب کنید. البته این نکته در مورد رزرو انلاین بلیط هواپیما برای سفرهای کوتاه مقرون‌به‌صرفه نیستند؛ اما اگر قرار است سفرتان بالای ۱۵ ساعت طول بکشد، ارزشش را دارد. 

در پروازهای تجاری برای وعده‌های غذایی سراغ گزینه‌های سالم‌تر بروید که سیستم گوارش بدن را به‌هم نریزند. حتی تنقلات سفر را خارج از فرودگاه تهیه کنید تا دست‌تان برای انتخاب‌های سالم‌تر باز باشد. 

۵. قبل از پرواز خارجی خود را به منطقه زمانی مقصد عادت دهید 

نکاتی که برای سفر طولانی با هواپیما باید بدانید

این ترفند بیشتر روی راحتی بعد از سفر تمرکز می‌کند. در طول پرواز ذهنتان را گول بزنید و تصور کنید که در منطقه زمانی مقصد هستید. ساعت خود را تغییر دهید، تنظیمات تلفن را تغییر دهید و منطقه زمانی لپ‌تاپ خود را عوض کنید تا عقربه‌های ساعت کاملا مطابق مقصد باشند. اگر قصد دارید در طول سفر بخوابید، ساعتی انتخاب کنید که با توجه به منطقه زمانی جدید مناسب و منطقی باشد. موقع غذاخوردن هم به ساعت جدید دقت کنید و سعی کنید بدنتان را زودتر عادت بدهید. خطوط هوایی کمکی در این زمینه به مسافران نمی‌کنند؛ سعی کنید خودتان قبل از رزرو پرواز به‌فکر باشید. 

۶. برای پروازهای طولانی وسایل بازی و سرگرمی بردارید 

سرگرمی پرواز به‌خصوص اگر با کودک سفر می‌کنید، بی‌نهایت مهم است. یک صفحه نمایش کوچک کنار هر صندلی هواپیما هست که چند فیلم و سرگرمی برای مسافر پخش می‌کند؛ اما بهتر است سرگرمی‌هایی که خودتان انتخاب می‌کنید نیست. یک جلد کتاب با چند مجله، تلفن یا تبلتی که که روی آن فیلم‌ها و پادکست‌های محبوبتان را دارید برای چند ساعت راحت سرگرمتان می‌کنند. شارژر و هدفون را فراموش نکنید و اگر قصد دارید بخوابید، یک برنامه نویز سفید را یا هدفون نویزگیر بیاورید تا راحت‌تر بخوابید. 

ساعت‌ها خیره‌شدن به صفحه نمایش چشمان شما را خسته می‌کند. بهتر است به‌جای تبلت و تلفن سراغ سرگرمی‌های دیگری مثل کتاب رنگ‌آمیزی، پازل یا رمان محبوب خود بروید. 

۷. در طول سفر پاها را دراز کنید و آب زیاد بنوشید 

هر چند ساعت یک بار بلند شوید و در راهروی هواپیما قدم بزنید تا عضلات پا از حالت خستگی و کوفتگی خارج شوند. همچنین با نرمش نواحی گردن، بازوها و پاها جلوی دردهای عضلانی طاقت‌فرسا را بگیرید. تا جای ممکن آب بنوشید و به‌هیچ‌وجه قبل از پروازهای طولانی کافئین مصرف نکنید؛ چون آب بدن را خشک و بدن را دهیدراته می‌کند. در عوض نوشیدنی‌های سالم مثل آب‌میوه یا آب سبزیجات را جایگزین کنید. 

۸. از نظر ذهنی کاملا آماده و صبور باشید 

در طول سفرهای طولانی استرس، خستگی، گرسنگی یا هر حال بد دیگری مسافران را تحریک‌پذیر می‌کند؛ آن‌چنان که تحملش هم برای خود مسافر هم برای کارکنان پرواز سخت می‌شود. قبل از پرواز کمی استراحت کنید تا از نظر جسمی و ذهنی کاملا آمادگی یک سفر چندساعته را داشته باشید. فراموش نکنید حال بد شما نباید آرامش مسافران دیگر را به هم بزند. با هم‌سفران و خدمه پرواز مؤدبانه برخورد کنید و به آن‌ها احترام بگذارید. حتی می‌توانید برای اینکه آرامش بیشتری داشته باشید، موقع خرید اینترنتی بلیط پرواز خارجی بیمه مسافرتی هم تهیه کنید تا مشکلات غیرمنتظره به استرس سفر شما اضافه نکنند. 

کلام آخر 

امروزi به‌لطف خرید آنلاین بلیط هواپیماها ، رزرو پرواز خیلی آسان شده است. اما اگر سفر درازی در پیش دارید و قرار است چند ساعت را در هواپیما بگذرانید، قبل از هرچیز ذهنتان را آماده سختی این سفر کنید. بپذیرید که تا رسیدن به مقصد، باید چند ساعتی سختی راه را تحمل کنید و به خود بقبولانید که در چشم‌برهم‌زدنی می‌گذرد. البته توصیه‌های این مقاله به شما عزیزان کمک می‌کنند پروازهای طولانی را راحت‌تر و با آرامش بیشتر پشت‌سر بگذارید. 

شما با سفرهای طولانی چطور کنار می‌آیید؟ با چه ترفندهایی سفرهای طولانی را مقل برق و باد می‌گذرانید؟ لطفا تجربه‌های ارزشمندتان را با ما و همراهان ما در میان بگذارید. 

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید