اتحاد استراتژیک علیه تحریم‌های نفت و گاز | شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند

Table of Contents

پیشنهاد روز

اتحاد استراتژیک علیه تحریم‌های نفت و گاز | شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه تفاهم ۴۰ میلیارد دلاری امضا کردند

 به گزارش جُستک آنلاین، تفاهمنامه ۴۰میلیارد دلاری بین ایران و روسیه به‌صورت آنلاین و قبل از حضور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در تهران به امضای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و قائم‌مقام شرکت گازپروم رسید. هدف از این تفاهمنامه توسعه همکاری‌های راهبردی بین ۲کشور دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفت و گاز اعلام شده است. هر دو کشور ایران و روسیه تحت تحریم‌های یکجانبه غرب قرار دارند.

هرچند جزئیات این تفاهمنامه که بین محسن خجسته مهر از طرف ایران و ویتالی مارکلوف به نمایندگی از شرکت روسی گازپروم امضا شد، اعلام نشده اما مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس‌جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه ازجمله مهم‌ترین محورهای تفاهمنامه بوده است.

روابط اقتصادی تهران و مسکو پس از روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی وارد فاز جدیدی شده و روسای جمهور ۲کشور خواستار گسترش روابط در همه سطوح اقتصادی و سیاسی هستند، به‌ویژه اینکه هر دو کشور تحت فشار تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند و از این منظر شاید بتوان از تفاهم ۴۰میلیارد دلاری به‌عنوان یک اتحاد نانوشته علیه تحریم‌ها در مسیر تجارت انرژی جهان یاد کرد.

به گزارش جُستک ، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضای تفاهمنامه با گازپروم را جزو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران دانست و گفت: شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌پوشی نمی‌کند.

خجسته مهر با بیان اینکه ارتقای روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی مورد تأکید رئیس‌جمهوری و حمایت همه‌جانبه جواد اوجی، وزیر نفت است گفت: همسو با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مدیران ارشد گازپروم هفته گذشته در تهران حضور یافتند و مذاکرات سازنده‌ای با هم داشتیم.

او که اخیرا سفری به روسیه داشته با بیان اینکه با وجود زمان کوتاه و فشرده مذاکرات در محورهای مهمی تفاهم کردیم، افزود: این جدیت بیانگر اراده دو طرف برای سرعت بخشیدن به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و زنجیره‌های مرتبط است.

معاون وزیر نفت ایران در عین حال از نیاز صنعت نفت به سرمایه‌گذاری ۱۶۰میلیارد دلاری خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری روسیه برای افزایش تولید نفت و گاز ایران نشان می‌دهد که دو طرف متعهد به تأمین پایدار انرژی هستند.  

خجسته مهر در عین حال تأکید کردند که هم‌اکنون میزان سرمایه‌گذاری بین شرکت‌های روسیه در ایران به ۴میلیارد دلار رسیده و گفت که تفاهم ۴۰میلیارد دلاری که دیروز به‌صورت آنلاین امضا شد، جزو بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تاریخ صنعت نفت ایران است و شرکت ملی نفت ایران از هیچ فرصت سرمایه‌گذاری چشم‌پوشی نمی‌کند.

مرد شماره یک شرکت ملی نفت ایران امیدوار است پس از امضای تفاهمنامه یادشده، مذاکرات فنی و اقتصادی در کمترین زمان آغاز شود.

قائم‌مقام شرکت ملی گازپروم هم به‌صورت آنلاین اعلام کرد: محورهای همکاری بین ما بسیار وسیع است و برای توسعه میدان‌های نفت و گاز، خطوط لوله گاز، توسعه و انتقال فناوری و مسائل دیگر امروز تفاهمنامه امضا می‌کنیم.

حضور در میدان‌های مشترک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: براساس برنامه‌های تولید نفت و گاز، در افق ۱۴۰۸ با انجام ۱۶۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به ۵.۷میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به ۱.۵میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.

او همکاری با شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام را یکی از جهت‌گیری‌های شرکت ملی نفت ایران دانست و اعلام کرد: به این منظور بخشی از سبد سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران را با سهم ارزنده و مهمی برای شرکت گازپروم تعریف کرده‌ایم.

او ارزش تفاهم امضا شده برای توسعه میدان‌های مستقل کیش و پارس شمالی را ۱۰میلیارد دلار اعلام و تأکید کرد: با اجرایی شدن قرارداد بیش از ۱۰۰میلیون مترمکعب بر تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

او همچنین ارزش سرمایه‌گذاری احتمالی روسیه برای فشار افزایی میدان پارس‌جنوبی را ۱۵میلیارد دلار اعلام و معاون وزیر نفت زمان اجرای این پروژه‌ها را بین ۴تا ۷سال عنوان و اعلام کرد: قالب قراردادها می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد.

به گزارش جُستک ، تفاهم ۴۰میلیارد دلاری امضا شده بیشتر بر میدان‌های مستقل نفت و گازی ایران متمرکز شده درحالی‌که سیاست کشور بر توسعه میدان‌های مشترک با همسایگان استوار شده و حالا باید دید مذاکرات فنی و اقتصادی از چه زمان آغاز می‌شود و آیا در ۴سال آینده شاهد سرمایه‌گذاری واقعی روسیه خواهیم بود.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید