اخذ گواهینامه ایزو معتبر و موثر، چگونه و از کجا ؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

اخذ گواهینامه ایزو معتبر و موثر، چگونه و از کجا ؟

گواهینامه ایزو چیست؟

دریافت گواهینامه ایزو معتبر و موثر امری مهم برای سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده خدمات محسوب می شود. گواهینامه ایزو شامل استانداردهای از پیش تعریف شده ای است که توسط سازمان بین المللی ایزو تعریف شده است. این سازمان با همگام سازی استانداردها سعی در  ایجاد هماهنگی استانداردها در جهان را دارد. کلمه ایزو یا ISO مخفف عبارت International Organization for Standard است که در دنیا با نام استاندارد ایزو شناخته می شود.با توجه به موارد اشاره شده می توان گفت سازمان استاندارد سازی ایزو نهادی برای صدور گواهینامه ایزو به منظور ایجاد فرآیند استاندارد سازی سازمان ها از نظر ارائه خدمات برای ایجاد تضمین کیفیت می باشد.

دلیل اهمیت اخذ گواهینامه ایزو

با توجه به اینکه این سازمان به صورت بین المللی قوانین و استانداردهای لازم برای شرکت ها و سازمان ها را تعیین می نماید، در صورت رعایت ضوابط آن توسط شرکت ها می توان گفت خدمات ارائه شده توسط آن ها دارای حداقل استانداردهای لازم بوده و اطمینان از این موضوع سبب افزایش سطح کیفی شرکت و تضمین آن خواهد شد. بنابراین مشتریان و متقاضیان با اطمینان خاطر بیشتری به این سازمان ها سوق پیدا می کنند. در صورتی که مبنا و اساس کار و فعالیت ارائه دهندگان خدمات در همه کشورها بر اساس استاندارد های تعیین شده ایزو باشد، می توان با خیالی آسوده به آن ها اطمینان نمود. شاید یکی از مهم ترین دلایل اهمیت اخذ گواهینامه ایزو مربوط به شرکت های پیمانکاری به دلیل وارد شدن به مناقصه ها و اطمینان کارفرمایان به آن ها باشد.

نکته مهمی که درباره گواهینامه ایزو مطرح است اهمیت معتبر بودن آن می باشد.متاسفانه امروزه شاهد صدور گواهینامه ایزو از مراجع نا معتبر هستیم که این موضوع هم برای ارائه دهندگان خدمات و هم برای متقاضیان خدمات سبب ایجاد مشکلاتی می شود.مراجع و شرکت های صدور گواهینامه ایزو می بایست مورد تایید سازمان استاندارد سازی بین المللی یا CB باشند و انجمن اعتبار دهنده یا IAF و یا نمایندگی های آن ها باشند تا از اعتبار گواهینامه صادر شده توسط آن ها اطمینان حاصل نمود.

بهترین مراجع برای اخذ گواهینامه ایزو معتبر

پس از حصول اطمینان از صحت صدور گواهینامه ایزو که تحت نظر CB مشغول فعالیت هستند و سپس انجام ممیزی های مورد نیاز گواهینامه ایزو، می توان اقدام به اخذ ایزو مورد نظر خود و مرتبط با خدمات سازمان نمود.به طور مثال برای دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ که مربوط به استانداردهای لازم مدیریت زیست محیطی است و امروزه با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و جلوگیری از ایجاد آلاینده های زیست محیطی توسط شرکت های تولیدی از جمله استاندارد های ضروری و پر اهمیت محسوب می شود، نیاز به مرجع قانونی و معتبر صدور گواهینامه ایزو می باشد. برای اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ می توان به مراجع دولتی و یا خصوصی معتبر مراجعه نمود.

امروزه مراجع صدور گواهینامه ایزو به دو دسته دولتی یا IAF و خصوصی تقسیم بندی می شوند که در این بین مراجع خصوصی می بایست کلیه فعالیت های خود را تحت نظر IAF انجام دهند. در اصل وظیفه مراجع خصوصی ارتباط متقاضیان دریافت گواهینامه با مراجع دولتی و تسهیل کننده این امر هستند. این موسسات نسبت به مراجع دولتی سرعت عمل بیشتری دارند و خدمات ارائه شده توسط آن ها به مراتب ارزان تر از سایر مراجع دولتی می باشد. در تمام دنیا شاهد چنین مراجع صدور گواهینامه ایزو جهت تسهیل امور دریافت گواهینامه ایزو هستیم.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر و موثر، چگونه و از کجا ؟

صدور گواهینامه ایزو

پس از انجام دستورالعمل ها و رعایت کلیه الزامات مربوط به ایزو مورد نظر سازمان که توسط نهاد های استاندارد سازی به آن ها ارائه می شود، نهاد یا مرجع صادر کننده ایزو ممیزی های الزامات را بررسی و در صورت تایید اقدام به صدور گواهینامه ایزو معتبر می نماید.اما نکته مهمی که پیش از انجام الزامات مطرح است این است که پیاده سازی تمامی بند ها و دستور العمل ها نیازمند مشاوره دارد. بنابراین مراجع صدور گواهینامه با تعیین مشاور ایزو شما را در مسیر اخذ گواهینامه همراهی می نمایند.به طور مثال چنانچه قصد دریافت گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ یا مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای برای ایجاد ایمنی و سلامت محیط سازمانی داشته باشید ، مشاور ایزو با توجه به سیستم مدیریت OH & S راهکارهای لازم را برای افزایش ایمنی و بهداشت کارکنان را به مدیران مجموعه ارائه داده تا بر اساس ضوابط مطرح شده اقدام به پیاده سازی الزامات نمایند.

با توجه به مطالب گفته شده و اطلاع از اهمیت اخذ گواهینامه ایزو، امروزه سازمان ها و شرکت های زیادی به منظور افزایش سطح کیفی تولیدات و خدمات خود که هم برای سازمان و هم برای مشتری نتیجه مثبتی دارد، به دنبال مراجع صدور گواهینامه معتبر هستند. در ایران شرکت های زیاد معتبر و غیر معتبری اقدام به صدور گواهینامه ایزو می نمایند که برای اطمینان از معتبر بودن آن ها می بایست اطلاعات کاملی از این شرکت ها در اختیار داشت.بر همین اساس و با توجه به تحقیقاتی که در زمینه شرکت های معتبر اخذ گواهینامه ایزو در ایران انجام دادیم، یکی از بهترین و معتبرترین شرکت هایی که تحت اعتبار مرجع اعتبار بخشی ASCB در ایران مشغول به فعالیت است، شرکت کیفیت ارزیاب لیا (QAL) می باشد. بنابراین جهت اخذ گواهینامه ایزو مورد نظر خود و یا هرگونه مشاوره در این زمینه می توانید با این شرکت در ارتباط باشید.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید