افزایش ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی نفت در سال ۱۴۰۱ | وزیر نفت: پشت میز ننشستیم

Table of Contents

پیشنهاد روز

افزایش ۸۰ درصدی وصول درآمدهای ارزی نفت در سال ۱۴۰۱ | وزیر نفت: پشت میز ننشستیم

به گزارش جُستک آنلاین، جواد اوجی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای نخست عمر دولت سیزدهم ظرفیت تولید نفت خام کشور حدود روزانه ۳ میلیون بشکه بود، اظهار کرد: با اقدام‌های همکارانم در شرکت ملی نفت ایران از جمله تعمیر چاه‌های موجود، حفاری چاه‌های جدید و انجام عملیات اسیدکاری ظرفیت تولید امروز به ۳ میلیون و ۸۱۸ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: در بخش صادرات میعانات گازی و فروش نفت خام با دیپلماسی فعال در ماه‌های اخیر، رکوردی تازه در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در زمینه صادرات گاز طی یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به‌طور میانگین ۲۵ درصد روبه‌رو بوده است، برای نمونه در بخش صادرات گاز طبیعی به عراق تنها ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته‌ایم؛ ضمن آنکه بر خلاف سال‌های گذشته که گاز مایع (ال‌پی‌جی) بیشتر با ارسال به مشعل‌ها سوزانده می‌شد، اکنون با تلاش همکاران ما در صنعت نفت با افزایش ۱۵ درصدی در صادرات روبه‌رو بوده است.

افزایش ۲.۵ برابری وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ایران طی یک سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پول حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی به کشور بازگشته است، گفت: وصول ارزی ایران از محل فروش این محصولات ۲.۵ برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است، برای نمونه تنها در بخش صادرات گاز ۱.۶ میلیارد دلار از مطالبات گازی از عراق وصول شده است؛ بنابراین در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی دیده شده است که در ۴ ماه نخست امسال همه تکالیف خود در این زمینه را محقق کرده‌ایم.

اوجی افزود: وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳ برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است، امسال نیز در چهار ماه نخست امسال نسبت به چهار ماه نخست پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.

وی با اشاره به سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های برق کشور در روزهای سخت تابستان، تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه ۳۱۴ میلیون مترمکعب سوخت معادل گاز به این نیروگاه‌ها داده می‌شود، در زمینه گازرسانی به این نیروگاه‌ها وزارت نفت امسال فراتر از تعهدهای خود عمل کرده است.

اوجی به امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت طی یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در این زمینه بیش از ۵۰ قرارداد به ارزش ۳۳ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف صنعت نفت، تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری توسعه جامع میدان مشترک آزادگان و تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت گازپروم روسیه امضا شده است.

وی با اشاره به تأکیدهای رئیس‌جمهوری روسیه درباره اجرایی شدن تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با صنعت نفت ایران گفت: توسعه میدان‌های نفتی، اجرای پروژه ایران ال‌ان‌جی و ساخت طرح‌های مینی ال‌ان‌جی (تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) کوچک مقیاس)، سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی و مشارکت در فروش نفت خام و سوآپ گاز با طرف روس مذاکره و دنبال می‌شود.

صادرات گاز به عمان و پاکستان با همکاری روسیه

وزیر نفت با بیان اینکه به‌زودی قرارداد سوآپ گاز به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نهایی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به مذاکرات و تفاهم با شرکت دولتی گازپروم روسیه قرار است در زمینه تأمین گاز و اجرای پروژه صادرات گاز به کشورهای عمان و پاکستان به‌صورت مشترک پیگیری شود.

اوجی همچنین با اشاره به آغاز اجرای بیش از ۳۰ میلیارد دلار پروژه جدید در سطح چهار شرکت اصلی وزارت نفت طی یک سال گذشته، گفت: یکی از این طرح‌ها مگاپروژه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی است که تصور می‌کنم در روزهای آینده بحث ترکیب سهامداران آن مشخص و به‌زودی قرارداد آن با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری امضا خواهد شد.

آغاز برداشت گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تا پیش از پایان سال ۱۴۰۱

وی تصریح کرد: در ابتدای دولت سیزدهم ۴۸ پروژه نیمه تمام به ارزش ۱۳ میلیارد دلار در وزارت نفت وجود داشته است که در این دولت به‌شدت مورد پیگیری قرار گرفته است، گفت: برای نمونه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که چند سال معطل حضور شرکت فرانسوی توتال بود، به‌زودی با بهره‌گیری از سکوی ۱۲C در فاز ۱۲ پارس جنوبی و انتقال آن به موقعیت سکوی ۱۱B تا پیش از پایان امسال برداشت از این فاز آغاز خواهد شد، ضمن آنکه سه ردیف پالایشی پالایشگاه بخش خشکی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز در همین بازه زمانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت گفت: تا پایان امسال چند طرح پتروشیمی همچون پتروشیمی هنگام به ارزش حدود ۲.۶ میلیارد دلار به بهره‌برداری خواهد رسید.

اوجی درباره توسعه میدان‌های مشترک با بیان اینکه پیگیری‌های مناسبی در سطح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران در این زمینه انجام شده است، یادآوری کرد: میدان‌های مشترک ما به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ میدان‌های مشترک غرب کشور همانند آبان، آذر، پایدار غرب و … که در استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار دارند و تعیین تکلیف شدند، گروه دوم مربوط به میدان‌های غرب کارون همانند آزادگان، یاران شمالی، یاران جنوبی، یادآوران که کارهای توسعه آن با برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران در حال پیگیری است، گروه سوم هم میدان‌های مشترک در خلیج فارس است که تلاش داریم با استفاده از توان داخلی و خارجی آنها را توسعه دهیم. بنابراین تأکید می‌کنم، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌های مشترک در ۱۱ ماه اهتمام جدی داشته‌اند.

بهره‌برداری از طرح‌های ان‌جی‌ال در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

وی با اشاره به جمع‌آوری گازهای مشعل و با بیان اینکه امسال قرارداد ۲۷ طرح را به ارزش ۱.۱ میلیارد داشتیم، تصریح کرد: در این قرارداد با شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس روزانه ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه جمع‌آوری و  به‌عنوان خوراک در پتروشیمی‌ها مصرف می‌شود، همچنین طرح‌های ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد

وزیر نفت در ادامه به موضوع توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش پرداخت و با بیان اینکه امسال طرح‌های مطلوبی به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ۹۲ تا ۹۳ میلیون تن در سال است که تلاشمان این است با بهره‌برداری از طرح‌های جدید تا پایان این دولت این رقم را به ۱۴۰ میلیون تن در سال برسانیم.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ۱۲.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما عرضه شده که کمک بزرگی به کشور بوده است، افزود: اگر امروز بازار ارز کشور ثبات دارد، بخش زیادی از آن مرهون عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی است. عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است.

۱۴ هزار میلیارد تومان برای مسئولیت اجتماعی

وزیر نفت مسئولیت اجتماعی را جزو وظایف وزارت نفت به‌ویژه در استان‌های نفت‌خیز و گاز خیز بیان کرد و افزود: تاکنون نزدیک ۱۴ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیس جمهوری به این مهم اختصاص یافت و ۳۸۵ پروژه عام‌المنفعه تکمیل شده و اتفاق‌های خوبی در  استان خوزستان و بوشهر در بخش مرتبط با مسئولیت اجتماعی نیز رقم خورده است.  

اوجی در این نشست به موضوع تعرفه گاز هم اشاره کرد و با بیان اینکه پارسال افزایش قیمت گاز و رایگان‌سازی تعرفه گاز برای بیش از ۶۰۰ هزار مشترک کم‌مصرف و خانوارهای محروم اجرا شده است و امسال هم طبق قانون اجرا می‌شود، گفت: هزینه گازکشی داخل منازل هم برای خانواده‌های محروم و زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی تأمین شده است.

وی ادامه داد: تخصیص قیر به دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس طبق قانون بودجه انجام شده است و در چهار ماهه نخست امسال تمام حواله‌های قیر گذشته هم عملیاتی شد و اجازه ندادیم طرح‌های راهسازی کشور متوقف شود، در حالی که در ۶ ماه نخست سال گذشته هیچ قیری تخصیص داده نشد.

دیپلماسی فعال انرژی؛ پشت میز ننشستیم

وزیر نفت به موضوع دیپلماسی فعال انرژی پرداخت و با بیان اینکه اقدام‌های خوبی در بخش‌های مختلف صنعت نفت در این بخش انجام شده است و ما پشت میز ننشستیم، اظهار کرد: در موضوع فروش نفت و پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدام‌های خوبی انجام شد و همه درآمدهای نفتی وصول می‌شود.

اوجی با اشاره به احیای دیپلماسی انرژی با روسیه و با بیان اینکه دیدارها و مذاکرات فشرده و مهمی با روسیه و شرکت‌های روس برگزار شد که منتج به امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیاردی در ۶ محور شده، که برد–برد است، افزود: مطمئنم با اراده و ظرفیت ایران و روسیه به عنوان دو غول بزرگ انرژی دنیا کارهای بزرگی انجام می‌شود که به نفع کشور خواهد بود.

وی از احیای سوآپ گاز با ترکمنستان، صادرات گاز به عراق و وصول درآمدهای آن، احیای دیپلماسی انرژی با کشورهای آمریکای لاتین، آغاز مذاکره با پاکستان، امضای تفاهم‌نامه با عمان به‌عنوان دیگر اقدام‌های وزارت نفت در بحث دیپلماسی فعال انرژی نام برد.

افزایش رضایت‌مندی در کارکنان صنعت نفت

وزیر نفت به همکاری وزارت نفت و توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای اجرای بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است، همچنین انتشار دو نوبت فراخوان در رسته‌های اولویت‌دار صنعت نفت که منتج به دریافت ۲۰۴ طرح از ۱۰۵ شرکت که اسامی شرکت‌های واجد شرایط به بانک‌ها اعلام ارسال شده است.

اوجی با بیان اینکه در بخش مربوط به منابع انسانی کارهای بزرگی به لطف خدا انجام شده است، اظهار کرد: تبدیل وضعیت ۳۰ هزار نفر از ایثارگران صنعت نفت طبق مصوبه مجلس انجام شده و هم‌اکنون نیز موجی از رضایت‌مندی برای کارکنان صنعت نفت به وجود آمده است، همچنین اقدام‌های خوبی در زمینه به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان در صنعت نفت و اصلاح نظام دستمزد کارکنان قراردادی و بازنشستگان انجام شده است.

وی در پایان از اعلام رضایت ۲۲۶ نفر از نمایندگان مجلس از اقدام‌های وزارت نفت قدردانی کرد و گفت: وزارت نفت در عمر دولت سیزدهم همکاری سازنده‌ای با دیگر قوا و نمایندگان محترم مجلس داشته است.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید