بازار فارکس چیست و چرا ریسک بالایی دارد؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

بازار فارکس چیست و چرا ریسک بالایی دارد؟

بازار فارکس

هدف اصلی این بازار آزاد، تعیین ارزش ارزهای مختلف به یکدیگر بوده که بر اساس عرضه و تقاضا و به صورت کاملا آزاد (بدون اعمال قدرت و دستکاری) انجام شده و از این جهت، بازای کاملا پاک و سالم به شمار می‌رود.

بازار فارکس چیست؟

اگرچه فارکس عموما به همراه کلمه بازار استفاده می‌شود، اما هیچگونه مکان فیزیکی برای مراجعه حضوری به آن وجود ندارد. در حقیقت، این بازار یک تاریخچه از ثبت درخواست‌های متعدد برای تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر است. هنگامیکه نسبت عرضه و تقاضای یک جفت ارز (خریداران دلار که مبلغ را یورو پرداخت می‌کنند، مشتری جفت ارز دلار/یورو هستند) تغییر نماید، نمودار قیمتی نیز دستخوش تغییرات خواهد شد. اگرچه این ساز و کار در مقاله‌ی فارکس چیست توضیح داده شده است، اما به صورت خلاصه در این مقاله نیز ساز و کار این بازار را شرح خواهیم داد.

با افزایش تعامل حکومت‌ها، بانک‌ها، صنایع و حتی مردم عادی در کشورهای مختلف با یکدیگر، همواره نیاز است تا ارزش ارزهای مختلف در مقابل یکدیگر مشخص شود. برای مثال، اگر گردشگری قصد داشته باشد تا از لندن به ژاپن رفته و در از توکیو بازدید نماید، قطعا نیاز دارد تا پوند را به ین تبدیل کرده تا مخارج خود را با ارز محلی پرداخت نماید. اما هر ۱ پوند، چند ین ژاپن است؟! این نرخ برابری در بازار فارکس و بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

نیاز به تعیین نرخ مشخص فقط محدود به نیاز گردشگران نبوده، بلکه پروژه‌های صنعتی و اقتصادی مشترک میان کشورها نیز بر اساس همین نرخ تبدیل انجام می‌شود. برای مثال، هنگامیکه دو بانک بزرگ آمریکا و آلمان با یکدیگر وارد یک پروژه‌ی صنعتی می‌شوند، میزان سرمایه‌گذاری و سود طرفین نیز بر اساس همین نرخ تبدیل ارز (در اینجا نرخ تبدیل دلار/یورو) مشخص خواهد شد. بنابراین، به دلیل نقش کلیدی تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر، بازار فارکس یکی از پررونق‌ترین بازارهای سرمایه گذاری در دنیا است.

چگونه می‌توان از فارکس درآمد کسب کرد؟

ارزش ارزهای مختلف نسبت به یکدیگر دائما در حال نوسان بوده و هر کجا که نوسانی وجود داشه باشد، امکان کسب درآمد نیز وجود دارد. برای مثال، هنگامیکه ارزش دلار آمریکا در مقایسه با یورو در حال افزایش است، سرمایه‌گذار می‌تواند یوروهای خود را به دلار تبدیل کرده، منتظر افزایش روند صعودی باشد و پس از اینکه ارزش دلار بالا رفت، مجددا دلارها را فروخته و به یورو تبدیل نماید. در این حالت، تریدر توانسته که (مثلا) با ۱،۰۰۰ یورو وارد معامله شده و با ۱،۰۱۰ یورو از معامله خارج شود. اعداد و ارقام ذکر شده، کاملا فرضی و صرفا برای مثال زدن، به کار برده شدند.

چرا فارکس ریسک دارد؟

یکی از دلایل اصلی مشکلات بازار فارکس، نداشتن دانش کافی است. کسانیکه قصد ورود به این بازار را دارند، فکر می‌کنند که اهرم یا همان لویج فقط باعث افزایش سود تریدر می‌شود. این در حالی است که اهرم ۱۰۰ اگرچه باعث می‌شود پتانسیل افزایش سود ۱۰۰ برابر شود، اما به همان اندازه نیز امکان ضرر کردن را نیز ۱۰۰ برابر می‌کند. متاسفانه به دلیل نوسانات نسبتا کم جفت ارزها در فارکس، تریدرها به استفاده از اهرم بالا روی آورده و نتیجتا در مواردی که ضرر می‌کنند، میزان ضرر اصلی ضربدر اهرم استفاده شده، می‌شود.

بازار فارکس

بنابراین، بازار فارکس هیچگونه ریسکی جز ضررهای اندک نداشته، اما آنچه که باعث ضرر و زیان غیر قابل بازگشت در این بازار می‌شود، کمبود دانش تریدر و استفاده از اهرم‌های بالا و همچنین رعایت نکردن اصول تقسیم و تخصیص سرمایه به معاملات مختلف است. در استراتژی‌های معاملاتی، مهمترین بخش نحوه تخصیص سرمایه به معاملات مختلف بوده و عموما توصیه می‌شود هیچگاه با بیش از ۵۰ درصد بودجه اولیه، وارد یک معامله نشوید. همچنین، حد سود و حد ضرر در فارکس باید برای تمامی معاملات، از ابتدا مشخص باشند.

حداقل بودجه برای فارکس

بر خلاف تبلیغاتی که در خصوص مزایای بروکرهای مختلف انجام شده که برای افتتاح حساب تنها به ۱ دلار یا به مبالغ اندک نیاز است، شروع به معاملات فارکس با هر بودجه‌ای کمتر از ۱۰۰ دلار احتمال کال مارجین شدن و بسته شدن حساب معاملاتی را افزایش می‌دهد. بودجه‌هایی کمتر از ۵۰ دلار با استفاده از هرگونه اهرمی (حتی اهرم ۱۰)، به سرعت به سمت کال شدن حرکت می‌نمایند.

بنابراین، اگرچه حتی با ۱ دلار نیز می‌توان وارد بازار فارکس شد، اما باید در نظر داشت که انتخاب میزان اهرم باید بر اساس میزان بودجه‌ی کلی حساب معاملاتی و همچنین مجموع بودجه‌ی استفاده شده در معاملات دیگر، انتخاب شود. به صورت کلی، سرمایه‌ی کمتر از ۱۰۰ دلار و اهرمی بیش از ۱۰۰ برابر، ریسک از دست دادن سرمایه را به شدت افزایش داده و باعث خواهد شد که تمام بودجه‌ی حساب معاملاتی در مدت چند دقیقه، وارد ناحیه‌ی کال مارجین شود.

نقش بروکر در فارکس

همانطور که برای ورود به بازار بورس، ابتدا باید یک کارگزاری معتبر را انتخاب نمود، برای ورود به بازار فارکس نیز باید از خدمات کارگزاری فارکس یا همان بروکر فارکس استفاده کرد. کارگزاری‌ها، نهادهای مالی قدرتمندی هستند که تحت نظارت رگولاتوری‌های جهانی فعالیت می‌کنند. این بروکرها، امکان انجام معاملات فارکس را برای علاقه مندان فراهم کرده و در ازای آن، کارمزد دریافت می‌کنند. ثبت نام در بروکرها رایگان بوده و این کارمزد به ازای معاملات انجام شده و در قالب اسپرد، کمیسیون و سواپ دریافت می‌شود.

پس از ثبت نام در هر کارگزاری، یک پلتفرم معاملاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که امکان انجام آنی هرگونه معاملات را به شما خواهد داد. معاملات قابل انجام در بروکرها محدود به جفت ارزها نبوده، بلکه بیش از ۲۰۰ آیتم معاملاتی به صورت قراردادهای CFD در اختیار تریدرها قرار گرفته است.

چه چیزی در فارکس معامله می‌شود؟

بروکرها، لیستی از نمادهای مختلف معاملاتی که شامل جفت ارزهای فارکس (بیش از ۴۰ نماد)، فلزات گرانبها (طلا، نقره، پلاتین و …)، سهام شرکت‌های بین‌المللی (تسلا، اپل، آمازون، گوگل، بانک آمریکا و …)، نمادهای نفتی (نفت، گاز، گازوئیل و …)، شاخص بورس‌های اصلی جهان (اس اند پی، داوجونز، نیویورک، نزدک و …)، رمزارزها (بیتکوین، اتریوم، لایت کوین و …) و نهایتا اوراق قرضه کشورهای مختلف را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند.

تریدرهای حرفه‌ای، عموما تمرکز خود را حداکثر برروی ۱۰ نماد معاملاتی قرار داده و با بررسی روزانه‌ی چارت‌های قیمتی این نمادها، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال خود را اجرا کرده تا بتوانند معاملات موفقی در این بازار داشته باشند. بنابراین، بازار فارکس صرفا محدود به جفت ارزها نبوده، بلکه دارایی‌های بیشتری را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. اما شرط کسب سود از این بازار، داشتن یک استراتژی معاملاتی شخصی است.

انتخاب بروکر

یکی از شروط مهم در ورود به بازار فارکس، انتخاب کارگزاری مناسب است. بسته به استراتژی معاملاتی خود، باید کارگزاری را انتخاب نمایید که شرایط حساب‌های معاملاتی خوبی را فراهم کرده باشد. این شرایط شامل کارمزدهای کم، واریز و برداشت ریالی، سرعت بالای انجام معاملات، بونوس‌ها و طرح تشویقی و نهایتا تیم پشتیبانی فارسی زبان است. برای مثال، کارگزاری آی تی بی یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که مناسب اکثر استراتژی‌های معاملاتی برای تریدرها ایرانی است.

تیم پشتیبانی پارسی زبان آن، همواره آماده‌ی پاسخگویی به نیاز تریدرها بوده، این در حالی است که اکثر بروکرها حتی تیم پشتیبانی فارسی زبان ارائه نکرده و یا تیم فعال آن‌ها، دانش کافی را نداشته تا راهنمایی‌های لازم برای فعالیت در فارکس را به تریدر انجام دهند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید