تصاویر جیمز وب از سیاره مشتری

Table of Contents

پیشنهاد روز

تصاویر جیمز وب از سیاره مشتری

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از انگجت، در چند روز گذشته، عکس‌های خیره‌کننده‌ای از سحابی‌ها، گروه‌هایی از کهکشان‌ها و حتی «عمیق‌ترین» منظره کیهان را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، منتشر شد. اکنون، تصاویری از سیاره ای بسیار نزدیکتر به زمین منتشر شده که جیمز وب ثبت کرده است.

هنگامی که تیم جیمز وب در حال کالیبره کردن این تلسکوپ بود، اعضای تیم تصاویری از مشتری گرفتند تا ببینند آیا می‌توان از این تلسکوپ برای رصد اجرام آسمانی نزدیک مانند قمرها و سیارک‌ها و همچنین عناصر دیگر مانند حلقه‌های سیاره و ماهواره‌ها استفاده کرد یا خیر.

عکسی که توسط فیلتر طول موج کوتاه مادون قرمز نزدیک (NIRCam) تلسکوپ گرفته شده به وضوح نوارهای متمایز غول گازی و قمر اروپا را نشان می دهد. لکه قرمز بزرگ نیز کاملاً قابل مشاهده است (اگرچه به دلیل نحوه پردازش تصویر سفید به نظر می رسد). هنگامی که از فیلتر 2.12 میکرونی ابزار NIRCam استفاده شد، تصویر حاصل، قمرهای جوویان اروپا، تبه، متیس و حتی سایه اروپا را در نزدیکی نقطه قرمز بزرگ نشان داد. هنگامی که تیم از فیلتر 3.23 میکرونی NIRCam استفاده کرد، تصویر حاصل از برخی از حلقه‌های مشتری گرفته شد.

جیمز وب این تصاویر را در حال حرکت در میدان دید خود در سه رصد جداگانه ثبت و ثابت کرد که قادر به یافتن و ردیابی ستارگان در مجاورت جسم آسمانی به روشنایی مشتری است. این بدان معناست که می‌توان از آن برای مطالعه قمرهای منظومه شمسی استفاده کرد.

این تیم همچنین سیارک‌ها را در کمربند سیارکی ردیابی کردند تا سریع‌ترین اجرامی را که می‌توان رصد کرد، کشف کنند. آنها دریافتند که جیمز وب می‌تواند داده‌هایی را از اجسامی که با سرعت 67 میلی‌آرثانیه در میدان دیدش حرکت می‌کنند، جمع‌آوری کند. ناسا می گوید که این معادل ردیابی لاک پشتی است که از یک مایل دورتر حرکت می کند.

استفانی میلام، معاون دانشمند پروژه جیمز وب، گفت: ما می‌توانیم در آینده نه تنها تصاویری با جزئیات چشمگیرتر از فضا، بلکه اطلاعاتی درباره چگونگی شکل‌گیری اولین کهکشان‌ها را داشته باشیم.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید