تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند | ام جی با خودروهای جدید به ایران برمی گردد؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند | ام جی با خودروهای جدید به ایران برمی گردد؟

به گزارش جُستک آنلاین به نقل از گجت نیوز، شرکت خودروسازی MG سابقه طولانی در تولید خودرو دارد. در این مطلب با فهرستی از خودروهای جدید ام جی برای ورود به بازار ایران آشنا شوید.

طی هفته‌های گذشته اخبار توافقات برجامی تأثیری هر چند کوتاه، اما مثبت روی بازار گذاشت و هم ارز و سکه را کاهشی کرد و هم قیمت خودرو را تا حدودی متعادل نمود. اعتقاد بر این است اگر مذاکرات برجامی به نتیجه دلخواه ایران برسد و عملیاتی شدن آن از سوی کشورهای طرف معاهده محرز شود، خودروسازان خارجی برای بازگشت به کشورمان و همکاری با شرکت‌های ایرانی روی خوش نشان می‌دهند.

یکی از خودروسازانی که قصد جدی برای ورود به بازار ایران دارد، شرکت ام جی است. این خودروساز از دو سال پیش سلسله تحقیقات خود را پیرامون بازار ایران آغاز کرده و می‌خواهد باری دیگر با صنعت خودروی ایران کار کند. ام جی در حال رصد رقبای خود در ایران است و در صورت احیای برجام به سرعت فعالیت خود را شروع خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم گزینه‌های احتمالی خودروهای ام جی برای ورود به ایران را بررسی کنیم.

بیایید ابتدا نگاهی به شناسنامه با اصالت شرکت خودروسازی MG بیندازیم و ببینیم چند مرده حلاج است. کمپانی ام جی از آن خودروسازهایی است که فعالیت خود را در سال ۱۹۲۴ میلادی در آکسفورد انگلستان آغاز کرد و شهرت خود را مدیون خودروهای اسپرت و سریعی بود که راهی بازار می‌کرد.

در تاریخچه این شرکت می‌خوانیم که بارها مالکیت آن دست به دست شده و اصولا گذشته پر فراز و نشیبی داشته و سرانجام در سال ۲۰۰۶ میلادی انگلیسی‌ها تصمیم گرفتند MG ورشکسته را به نانجینگ چین بفروشند. پس از گذشت یک سال از ریاست چینی‌ها، سایک موتور با آنها ادغام شد و بدین ترتیب می‌توان گفت سایک موتور وظیفه مدیریت این شرکت را بر عهده دارد.

چهار سال بعد از خریداری کردن این شرکت از انگلیسی‌ها، سایک موتور تصمیم گرفت مجدداً خط تولید محصولات برند ام جی را احیا کند و موفق شد برخی خودروهای این برند چینی را تولید و در بازارهای صادراتی به فروش برساند. این خودروساز پر فراز و نشیب از همان ۲۰۱۰ موفق شد فعالیت خود را در بازار داخلی ما آغاز کند و اولین خودرویی که در آن سال توسط مدیا موتورز وارد کشور شد، ام جی ۵۵۰ بود.

خوشبختانه مدیا موتورز و MG روند همکاری‌های خود را ادامه دادند و موفق شدند محصولاتی نظیر ام جی جی اس، ام جی ۶، ام جی ۳۵۰، ام جی ۳ و ام جی جی تی روانه بازار کنند. تا سال ۲۰۱۷ واردات خودروهای این کمپانی ادامه داشت، اما تنها خودرویی که توانست طی این سال‌ها محبوب باشد و محبوب هم بماند، MG ۶ بود. برای آشنایی بیشتر با این خودرو می‌توانید مقاله بررسی ام جی ۶ را در گجت نیوز بخوانید.

اواخر سال ۱۳۹۶ بود که شرکت مذکور تصمیم گرفت با یکی از خودروسازان نوپای ایرانی به نام آذویکو (شرکت صنعت خودروی آذربایجان) همکاری کند و طی این همکاری شرکت آذویکو موفق شد سدان کامپکت ام جی ۳۶۰ را راهی بازار داخلی کند، اما نهایت امر این شد که تحریم‌ها مانع ادامه قرارداد این دو کمپانی شد.

شرکت ام جی با خودروهای جدید به بازار ایران برمی گردد؟ | تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند

در سال ۹۷ و درست چند ماه قبل از آغاز دور جدید تحریم‌ها در کشورمان، شرکت فردا موتورز قرارداد همکاری با ام جی امضا کرد و آخرین محصول این شرکت یعنی MG RX۵ را تولید کردند. تحریم‌های همه جانبه غرب و به تبع آن اروپا نگذاشت که فردا موتورز این خودرو را به تولید انبوه برساند و متاسفانه تیراژ بسیار محدودی از آن عرضه شد.

ام جی چه خودروهای جدیدی دارد؟

کمپانی سایک موتورز که هم‌اکنون مدیریت شرکت MG را بر عهده دارد، دارای زیرمجموعه‌های دیگری نظیر رووی (Roewe) است و برخی از محصولات  این زیربرند را با نام و نشان ام جی در بازارهای جهانی عرضه می‌کند. بنابراین لازم به ذکر است که در صورت حضور مجدد این شرکت در ایران، احتمال زیاد خودروهای رووی وارد کشور شوند، اما یقینا نام و نشان MG را خواهند داشت.

۱. ام جی وان (MG One)

شرکت ام جی با خودروهای جدید به بازار ایران برمی گردد؟ | تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند

یکی از جدیدترین خودروهایی که شرکت ام جی در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده، MG One است. این خودروی کراس اوور دارای طراحی اسپرت و جوان پسندی است که می‌تواند برگ برنده آن در بازارهای آسیا و ایران باشد. ام جی وان مجهز به یک پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری توربو است که می‌تواند حداکثر ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس اتوماتیک سی وی تی به محور جلو منتقل خواهد شد.

این خودروی جذاب و زیبا به لحاظ ظاهری دارای دو نسخه آلفا و بتا است. نسخه آلفا ظاهر اسپرت‌تری نسبت به بتا دارد و نسخه بتا مجهز به فناوری‌های پیشرفته و سطح بالایی است که نسخه آلفا ندارد. MG One در بازار چین بین ۱۷ تا ۲۱ هزار دلار قیمت‌گذاری شده و هر چه امکانات رفاهی و آپشن‌های آن بیشتر باشد، قیمت آن گران‌تر خواهد شد. رقبای این خودرو در صورت ورود به بازار ایران، لاماری ایما، دیگنیتی و ام وی ام ایکس ۵۵ خواهند بود.

۲. ام جی آر ایکس ۵ جدید (MG RX۵ New)

شرکت ام جی با خودروهای جدید به بازار ایران برمی گردد؟ | تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که خودروی ام جی آر ایکس ۵ جدید وارد خط تولید شد، اما متاسفانه به علت تحریم‌ها، مورد استقبال و توجه خریداران قرار نگرفت. بنابراین این خودروی شاسی بلند جزو بی‌بهره‌ترین و مظلوم‌ترین محصولات ام جی در کشور ما به حساب می‌آید. می‌توانید بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی MG RX۵ را در ادامه بخوانید.

در هر حال هم‌اکنون کمپانی MG نسل جدید و ۲۰۲۲ این خودرو را رونمایی کرده که ظاهر جذاب‌تری نسبت به قبل دارد. اگر قرار باشد ام جی به ایران بازگردد یکی از گزینه‌های روی میز آن RX۵ جدید خواهد بود. رووی آر ایکس ۵ جدید دارای دو مدل بنزینی و پلاگین هیبریدی است.

نسخه بنزینی این کراس اوور مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو است که می‌تواند حداکثر ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. رووی RX۵ در هر ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۶.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

همچنین نسخه پلاگین هیبریدی ام جی آر ایکس ۵ جدید مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به همراه یک پیشرانه برقی است که هر دوی آنها می‌توانند ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کنند. انتقال نیروی محرکه در این کراس اوور پلاگین هیبریدی از طریق گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود.

خوشبختانه مصرف سوخت MG RX۵ در این نسخه ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است و می‌تواند در عرض ۶.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. قیمت این خودرو با توجه به نوع پیشرانه و میزان امکانات رفاهی که دارد بین ۱۷ تا ۲۳ هزار دلار خواهد بود.

۳. ام جی اچ اس (MG HS)

شرکت ام جی با خودروهای جدید به بازار ایران برمی گردد؟ | تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند

از دیگر خودروهای برند ام جی می‌توان به MG HS اشاره کرد. این کراس اوور کامپکت در سال ۲۰۱۸ و به عنوان جایگزینی برای ام جی جی اس راهی بازار شد. این خودرو هم نظیر رووی آر ایکس ۵ در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی تولید و عرضه می‌شود. به احتمال زیاد نسخه بنزینی ۱.۵ لیتری آن وارد کشور شود.

پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی این خودرو می‌تواند حداکثر ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. همچنین نیروی محرکه این خودرو از طریق گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل خواهد شد. این نسخه از ام جی اچ اس در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

اما این کراس اوور جذاب و دوست داشتنی یک مدل قدرتمندتر هم دارد که مجهز به پیشرانه ۲ لیتری توربو شده و می‌تواند حداکثر ۲۳۱ اسب بخار قدرت تولید کند. یکی از مزایای این خودرو سفارش آن به صورت دو دیفرانسیل است. رقیب این محصول چینی-انگلیسی در بازار ایران، دیگنیتی پرستیژ خواهد بود.

سایک موتور در سال ۲۰۲۰ خودرویی با نام پایلوت راهی بازار کرد که در واقع نامی برای فیس لیفت ام جی HS است. این احتمال وجود دارد که مدیران سایک موتور به جای نسخه قبلی، فیس لیفت جدید را راهی بازار ایران کنند. ام جی پایلوت همچون نسخه قدیمی خود مجهز به دو نسخه بنزینی ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری است. پیشرانه ۲ لیتری این خودرو با نسخه قبلی خود مو نمی‌زند، اما مدل مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری پیشرفته‌تر از قبل شده و حالا ۱۷۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

هم ام جی اچ اس و ام جی پایلوت در بازار چین در محدوده قیمتی ۱۴ تا ۲۴ هزار دلار قرار دارند. با چنین قیمتی می‌توان برای این دو خودرو رقبایی نظیر تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ کلاسیک و دیگنیتی پرستیژ در نظر گرفت.

۴. ام جی آی ۶ (MG i۶)

شرکت ام جی با خودروهای جدید به بازار ایران برمی گردد؟ | تصاویر ۴ خودروی جذاب که شانس بیشتری برای حضور در ایران دارند

زیرمجموعه شرکت ام جی، رووی سدان کامپکتی با نام i۶ دارد که از سال ۲۰۱۷ تا به امروز تولید و عرضه می‌شود. این خودروی سدان روی پلتفرم نسل دوم ام جی ۶ قرار گرفته و خوش‌ساخت است. ام جی آی ۶ در بازار چین مجهز به پیشرانه‌های مختلفی است که می‌توان به ۱ لیتری توربو، ۱.۵ لیتری توربو و ۱.۵ لیتری توربو پلاگین هیبریدی اشاره کرد. همچنین این خودرو یک نسخه تمام الکتریکی هم دارد.

به نظر می‌رسد در صورت بازگشت مجدد ام جی به ایران، محتمل‌ترین گزینه برای ورود به بازار داخلی ما همان نسخه ۱.۵ لیتری توربو بنزینی باشد. پیشرانه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم می‌تواند حداکثر ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این نسخه از طریق یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌شود.

ام جی آی ۶ مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو بنزینی با چنین مشخصاتی در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند و شتاب صفر تا صد آن ۸.۵ ثانیه ارزیابی شده است. نسخه قدرتمندتر MG i۶ با نام مکس مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو است که می‌تواند حداکثر ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این نسخه به لحاظ طراحی ظاهری هم یک سر و گردن بالاتر از نسخه معمولی خواهد بود.

قیمت این سدان خوش‌ساخت با این مشخصات در بازار چین بین ۱۸ تا ۲۱ هزار دلار است و از رقبای آن در ایران می‌توان به فونیکس آریزو ۶ پرو و کی ام سی جی ۷ اشاره کرد. البته وعده داده شده که در صورت بازگشت این برند به ایران، خودروی مذکور بسیار به‌صرفه‌تر وارد بازار داخلی ما شود.

عرضه ۴ خودرو به بازار ایران

تا اینجا فهمیدیم که شرکت ام جی در صورت بازگشت به ایران نزدیک به چهار خودروی جذاب برای ارائه دارد. محصولاتی که این برند معتبر تولید می‌کند هم زیبا و خوش ساخت است و هم کیفیت بالایی دارند. یکی از مزایای محصولات این برند عرضه خودروهای خود به صورت پلاگین هیبریدی است و اگر این فناوری وارد ایران شود، خودروسازی ما به طرز جالب توجهی رشد خواهد کرد.

البته نکته دیگری هم وجود دارد و آن این که محصولات سایک موتور یا ام جی محدود به همین چهار مورد بالا نمی‌شوند و تنوع بسیار بالایی خواهند داشت. در این مقاله تلاش کردیم برخی از بهترین و اقتصادی‌ترین محصولاتی را معرفی کنیم که شانس بیشتری برای بازار ایران دارند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید