حضور ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز

Table of Contents

پیشنهاد روز

حضور ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این رویداد، عصر دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و با هدف ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوشمندسازی انرژی و تعامل مستقیم آنها با بخش‌های حاکمیتی، از جمله شرکت ملی گاز ایران، با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با حضور وزیر نفت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

«کنتور هوشمند»، «زیرساخت‌های انتقال داده»، «پلتفرم‌های تحلیل داده» و «الزامات و مقررات و تنظیم‌گری» از جمله مهمترین محورهای موضوعی بودند که در این رویداد، مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

این رویداد، در دو بخش نمایشگاهی و ارائه محور برگزار شد. در بخش نمایشگاهی، شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش هوشمندسازی و اندازه‌گیری هوشمند، توانمندی و محصولات خود را به نمایش گذاشتند. یکی از مهمترین محصولاتی که در این بخش ارائه شد، «پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز» ایرانسل بر پایۀ فناوری اینترنت اشیا (NB-IoT) بود که طراحی و پیاده‌سازی آن، حاصل همکاری ایرانسل با بخش دانشگاهی، شرکت کنتورسازی اکباتان و شرکت فناپ زیرساخت است.

در پنل تخصصی این رویداد نیز، ایرانسل مهمترین دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه‌های الزامات، زیرساخت‌ها و تنظیم‌گری حوزۀ هوشمندسازی را ارائه داد.

مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل، در این پنل، با بیان اینکه ایرانسل نخستین شرکت ارائه‌دهندۀ شبکۀ مبتنی بر فناوری NB-IoT بوده است، گفت: متأسفانه پیش از این، به دلیل مسائلی از قبیل هزینۀ تأمین تجهیزات سخت‌افزاری توسط شرکت‌های متقاضی دریافت این خدمات و فقدان پیش‌نیازهای نرم‌افزاری در سازوکارهای داخلی شرکت‌ها، آمادگی لازم در بازار برای استفاده از این خدمات به وجود نیامد. وی در عین حال افزود: البته ایرانسل هم‌اکنون این امکان را فراهم کرده تا این خدمات، به صورت هات‌اسپات در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گیرد و در مرحلۀ بعد، برای توسعۀ آن اقدام شود.

وی همچنین به مسائل موجود در حوزۀ تنظیم‌گری این عرصه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، در بحث اینترنت اشیا و خوانش از راه دور، مشکلات و خلأهای حقوقی، در زمینه‌هایی مانند مقررات ثبت‌نام سیم‌کارت، شماره‌دهی، مالکیت و… وجود دارد که مراجع مربوطه باید با ورود به آن، موانع و خلأهای قانونی موجود را برطرف کنند.

هوشمندسازی خدمات شهری، یکی از الزامات زندگی امروز، در مدیریت منابع و انرژی و ارائۀ خدمات شهری نوین است. به کارگیری راهکارهای شهر هوشمند، نقش مؤثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط‌زیست و تغییرات آب‌وهوایی دارد و یکی از مشوق‌های اصلی جامعۀ جهانی برای هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا بوده و انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سمت شهرهای هوشمند را دوچندان کرده است.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا،‌ همچون پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی کمک شایانی به پاکسازی محیط زیست خواهند کرد. در این زمینه، شهرهای هوشمند توانسته‌اند تا ۲۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود بکاهند.

مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری نیز از دیگر دغدغه‌های پیش آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرهاست که با مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است. استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادفات، پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی و… همگی از کارکردهای این سامانه محسوب می‌شوند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید