دانش‌بنیان‌ها و رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران / گره‌‌های بزرگی که به دست فناوران باز می‌شود

Table of Contents

پیشنهاد روز

دانش‌بنیان‌ها و رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران / گره‌‌های بزرگی که به دست فناوران باز می‌شود

 گروه علم و پیشرفت جُستک_معصومه شیری؛ وقتی از دستاوردهای بی‌نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در سال‌های اخیر سخن می‌گوییم اولین سوالی که برای مردم  پیش می‌آید این است که چرا نتیجه علم و فناوری این شرکت‌ها در زندگی روزمره‌مان قابل لمس نیست؟ 

بهبود شرایط زندگی مردم و رفع مشکلات در هر کشوری در گرو پیشرفت عملی و به کار بستن یافته‌های علمی است. در این میان جامعه دانشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش می‌کنند با تکیه بر دانش و علمی که فراگرفته اند برای مشکلات ریز و درشتی در کشور وجود دارد راه حل‌های عملیاتی ارائه کنند و در مسیر تجاری سازی و تولید ثروت از دانش گام بردارند.اما در برخی از موارد دستاوردهای این شرکت‌ها در سایه بی توجهی مدیران تنها به کالای لوکس فناورانه‌ای می‌شود که در جای درست خود قرار نگرفته و نمی تواند مشکل یا نیازی ازکشور را برطرف کند. از این رو لازمه‌ی تحقق این گام بزرگ، وجود حلقه‌‌ی مفقوده‌ای است که بتواند با بهم رسانی‌ محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به مدیران تصمیم‌گیر در نهادها و سازمان‌های مختلف به صورت عملیاتی و کاربردی دانش و توان این شرکت‌‌ها را در قسمت‌های مختلف کشور بکار بگیرد. 

*رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران چیست؟

در همین راستا نخستین نمایشگاه و «رویداد هم‌افزایی برای مدیریت ایران ۱۴۰۱» به همت نهاد ریاست‌جمهوری و با حضور ۸۰۰ غرفه،  از ۲ تا ۴ مردادماه در مصلای تهران برگزار شد تا حلقه وصلی باشد میان مدیران کشور و شرکت‌ها،موسسات و گروه‌هایی باشد که دارای الگو، ایده و محصولی  برای حل چالش‌های مهم کشور هستند.

در این رویداد شرکت‌ها، موسسات و گروه‌های نوآور امکان شبکه‌سازی دارند تا بتوانند همکاران،رقبا و مدیران مختلف کشور را شناسایی نمایند و برای طرح همکاری با آن‌ها اقدام نمایید. از طرفی نیز از طریق شبکه سازی امکان اخذ سرمایه و پروژه از سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران را دارند تا علاوه بر حل چالش‌های کشور کسب و کار خود را توسعه دهند. 

مزیت این رویداد برای مدیران کشور علاوه بر وجه کلان آن که تمرکز بر حل چالش‌ها و مسائل کشور می‌باشد ایجاد نمایشگاهی از شرکت‌ها و موسسات متنوع است که در حوزه‌های فرهنگی ،اجتماعی، اقتصادی، فناوری، مدیریت، اشتغال، آموزش، بهداشت، محیط زیست و رسانه توانایی ارائه الگو و حل مساله را دارا می‌باشند. وجود چنین گروه‌هایی زیر یک سقف بستری مهیا و آماده است تا مدیران برای حل مسائل حوزه‌های تحت مدیریت خود از آنها مشاوره بگیرند و با طرح همکاری چالش‌ها را در زمان کم و با کیفیت مطلوب مرتفع نمایند.

*دانش‌بنیان‌ها و رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران / گره‌‌هایی که به دست فناوران باز می‌شود

از این رو خبرنگار جُستک در بازدید از نخستین نمایشگاه و «رویداد هم‌افزایی برای مدیریت ایران ۱۴۰۱»، به سراغ غرفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در این نمایشگاه رفته است و گزارشی از حال و هوای این غرفه‌ها، خدمات و محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند تهیه کرده است.

پس از عبور از محوطه باز نمایشگاه به شبستان رسیدم. سالنی بزرگی که میزبان مدیران، شرکت‌ها و موسسات مختلفی بود که گرد هم آمده بودند تا به حل چالش‌ها و مسائل کشور کمک کنند. نمایشگاهی نسبتا پر رفت و آمد که از قشرهای مختلف مردم از مدیران و روحانیون گرفته تا بزرگسالان،جوانان و کودکان در آن جا حضور داشتند.

*دوقلوی دیجیتال ایرانی / پلتفرمی برای کمک به مدیران

در سمت چپ سالن غرفه‌های مربوط به شرکت‌های فعال درحوزه مدیریت حضور داشتند. در انتهای راهرو غرفه‌ای که نسبت به سایر غرفه‌ها شلوغ‌ تر بود توجهم را جلب کرد.  از مسئول غرفه درخصوص فعالیت شرکتشان سوال پرسیدم. محمدحسین روزبهانی مدیر عامل شرکت فناور توسعه تجارت اشیاء الکترونیک توضیح داد: ما در حوزه شبیه سازی ترکیبی فعالیت می کنیم و با هوش مصنوعی آن را تبدیل به پلتفرمی میکنیم که برای مدیران قابل استفاده باشد. ما با استفاده از فناوری نوین «بلادرنگ» شبیه سازی فیزیکی از محیط های مختلف تهیه می‌کنیم و مبتنی بر هوش  مصنوعی آن را به صورت یک پلتفرم نرم افزاری در اختیار مدیران قرار می دهیم. به طور مثال مدل سه بعدی مناطق را تهیه میکنیم و برای آن منطقه انواع سناریوهای باران و سیل و… را تعریف می کنیم تا براساس نتایج آن مدیران بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

*چاپگرهای زیستی بافت زنده می‌سازند

در آن سمت سالن پاویون سلامت و بهداشت قرار داشت. در کنار غرفه های مختلف به سراغ شرکت دانش بنیانی رفتم که در زمینه تولید انواع پرینترهای سه بعدی و ماشین آلات هوشمند فعالیت  می‌کرد.امیر مهدوی مدیرعامل شرکت دانش بنیان سوبا درخصوص فعالیت های این شرکت توضیح داد: ما در زمینه تولید پرینترهای سه بعدی مختلف و متنوع در ابعاد و کاربری های صنعتی، پزشکی، خانگی و… فعالیت می‌کنیم. این پرینترها در ساخت قطعات نمونه اولیه، تولید قطعات تزئینی و صنعتی با تیراژ پایین و همچنین پرینت سلولی و تولید بافت زنده کاربرد دارند.

وی در ادامه افزود: یکی از کاربردهای مهم پرینترهای سه بعدی حوزه پزشکی است که شرکت ما در این زمینه خیلی فعالیت داشته است. چاپگرهای زیستی می توانند برای تولید بافت های زنده بدن انسان مثل بافت پوست، استخوان، غضروف و… بشکلی که برای انسان قابل پیوند باشد و جایگزین بافت های آسیب دیده شوند مورد استفاده قرار میگیرند. ماده اولیه این چاپگرهای زیستی نیز سلول های انسان یا موجودات دیگر هستند.

مهدوی درخصوص نحوه کار چاپگرهای زیستی گفت:برای تولید یک بافت زنده، کشت سلول انسان را با یک پلیمر ترکیب می کنند و در داخل دستگاه قرار می دهند و بعد از ساخته شدن بافت در چاپگر و پیوند آن با بدن، سلول های انسانی شروع به تکثیر می‌کنند و پلیمر جذب بافت های دیگر می شود و از بین می رود. به این شکل یک عضو جدید جایگزین عضو آسیب دیده قبلی می شود.

 

*سامانه شبیه‌سازی دریانوردی/ در فضایی ایمن کشتی خود را از طوفان نجات دهید

 پس از عبور از راهروهای مربوط به صنایع فرهنگی تقریبا در انتهای شبستان به پاویون مربوط به شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات رسیدم.اولین غرفه ای که توجهم را جلب کرد غرفه شرکت دانش بنیانی بود که نمایی از عرشه کشتی و رادارهای آن را در مانیتورهای بزرگ به نمایش گذاشته بود. علیپور مدیرعامل شرکت دانش بنیان «راهور صنعت موج آسیا» درخصوص محصول دانش بنیان خود توضیح داد: محصول ما سامانه شبیه ساز دریانوردی است. این محصول جزو محصولات تحریمی کشتی‌رانی است که حدود 10 سال از موسسات مختلف دریانوردی نتواسته اند آن را خریداری کنند. از این رو ما طراحی و ساخت این محصول را آغاز کردیم و موفق شدیم آن را داخل کشور بومی سازی کنیم.

وی در ادامه توضیح داد: افرادی که روی کشتی ها کار می کنند بایستی دوره های آموزشی خاصی را بگذرانند تا در بحران مختلف دریایی بتوانند درست عمل کنند. در سامانه شبیه ساز کشتی دریانوردی، تمام تجهیزات در یک کابین کشتی پیاده سازی می شود تا دانشجویان با تجهیزات و سخت افزارهای موجود آموزش می بیند تا در در بحران ها بتوانند کشتی را هدایت کنند. نرم افزار استا ما این قابلیت را دارد که سناریوهای آموزشی مختلفی را برای دانشجویان طراحی کند تا قبل از ورود به دریا تجربیات مختلف هدایت کشتی را پشت سر بگذراند.

مدیر این شرکت دانش بنیان در انتهای صحبت های خود ضمن درخواست همکاری بنادرهای مختلف کشور برای استفاده از این محصول ایرانی گفت: محصول شرکت ما نسبت به نمونه های خارجی 30 درصد ارزان تر است و می تواند در شرایط تحریم نیاز تمام بنادر کشور را برطرف کند.

*گامی بلند در حوزه خودروهای هوشمند/ دستگاهی که رانندگان را از تصادف نجات می‌دهد

در انتهای شبستان و در کنار پاویون فناوری اطلاعات، شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی مستقر بودند. به سراغ یکی از شرکت‌های فناور رفتم که در زمنیه  خودروهای هوشمند و خودران فعالیت می‌کرد.علی پارسا مدیر و موسس پروژه مرکز تحقیقاتی وسایل نقلیه هوشمند و خودران «چیتا» دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی این مجموعه فناور درخصوص محصول خود به خبرنگار جُستک گفت: ما در حوزه خودروهای هوشمند و خودران فعالیت می کنیم. خودروهای خودران خودروهایی هستند که می توانند بدون راننده  و توسط خودرو هدایت شوند. ما از سطوح ابتدایی این فناوری شروع بکار کرده ایم به این صورت که خودرو در رانندگی به راننده کمک می‌کند. دستگاهی که اخیرا طراحی کرده ایم دستگاه هشداردهنده تصادف است. این دستگاه چند ثانیه قبل، با استفاده از هوش مصنوعی  و سنسورهایی که دارد تصادف را پیش بینی می کند و به راننده هشدار می دهد که سریعا ترمز کند.

وی در ادامه افزود: آمارها نشان می دهند که بیشترین عامل تصادفات جاده ای خواب آلودگی و حواس پرتی راننده است از این رو دستگاه ما می تواند با هشدار به راننده مانع از بسیاری از تصادفات باشد.

در پایان ذکر این نکته بسیار ضروری است که  حل مشکلات کشور با استفاده از توان نخبگان کشور تنها در صورتی محقق می‌شود که در چالش‌های مهم به دانش‌بنیان‌ها میدان داده شود و حضور این شرکت‌ها در «رویداد هم‌افزایی برای مدیریت ایران ۱۴۰۱» یک اتفاق خوب در این راستا بود که البته می‌توانست هنوز هم پررنگ‌تر و پرتعدادتر باشد. استمرار این هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و نخبگان قطعا قدم‌های موثری برای تحقق عملیاتی شعار امسال به‌عنوان یک گام بزرگ برای پیشرفت اقتصاد کشور و حل مشکلات خواهد بود.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید