سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تغییر رویه داد؟ | دخترانِ مجرد مستمری را کامل می‌گیرند؟

Table of Contents

پیشنهاد روز

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح تغییر رویه داد؟ | دخترانِ مجرد مستمری را کامل می‌گیرند؟

به گزارش جُستک آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) یکی از سه صندوق مطرح ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود. مخاطبان این صندوق عموما از کارکنان سابق نیروهای مسلح هستند. در سال ۹۹ این صندوق مبلغ مستمری دختران مجرد بیمه‌شدگان متوفی را کاهش داد.

یکی از خدمات موسسات ارائه‌ دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی، پرداخت مستمری بازنشستگی به بازماندگان بیمه شده متوفی است. این بازماندگان از همسر تا اولاد و حتی افرادی که به صورت قانونی تحت سرپرستی بیمه‌ شده قرار گرفتند را شامل می‌شود.

مطابق این رویه که در سه صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی، کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح جریان دارد، فرزندان دختری که مجرد باشند می‌توانند بعد از فوت بیمه شده اصلی، مستمری او را دریافت کنند. برابر مقررات، میزان این مستمری برای هر فرزند واجد شرایط، از حداقل ۲۵ درصد تا کل حقوق بازنشسته متفاوت است.

تاکتیک ابداعی ساتا برای پیشگیری از طلاق های صوری

البته این موضوع با برجسته شدن پدیده طلاق‌های صوری، در سال‌های اخیر، به چالشی برای صندوق‌های بازنشستگی تبدیل شد. به صورت مشخص صحبت از آن گروه از فرزندان دختری است که برای دریافت مستمری متوفی به صورت صوری طلاق می‌گرفتند. این اقدام در عمل باعث شد تا دو صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی با احتیاط بیشتری به چنین درخواست‌هایی ترتیب اثر دهند.

در مقابل اما، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، آیین‌نامه‌ای را به تصویب رساند و به موجب آن برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی، از میزان مستمری دختران مجرد بیمه شده متوفی کاست.

این اقدام در زمان خود واکنش افکار عمومی و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. به صورت مشخص فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی به رسانه‌ها گفت: چنین رویه‌ای نه در صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی که در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح جریان دارد. از طریق وزیر مربوطه پیگیر هستیم تا آیین نامه مورد نظر تغییر کند.

به نظر می‌رسد بعد از گذشت نزدیک به سه سال از این ماجرا، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از اجرای آیین‌نامه مورد نظر منصرف شده است. در نتیجه از خرداد امسال، مستمری دختران مجرد بدون کسورات پیشگیرانه پرداخت می‌شود.

به تازگی در همین رابطه خبر کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌دهد این تغییر رویه و عقب نشینی صندوق بازنشستگی لشگری با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی ارتباط دارد.

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) یکی از سه صندوق مطرح ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود. مخاطبان این صندوق عموما از کارکنان سابق نیروهای مسلح هستند که در سالهای اخیر به کارکنان لشگری دولت نیز معروفند. مطابق اخبار رسمی منتشر شده آخرین بار تعداد این بازنشستگان حدود ۷۰۰ هزار نفر عنوان شده است.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید