شاخص بورس دستکاری می شود؟ | واکنش رییس سازمان بورس

Table of Contents

پیشنهاد روز

شاخص بورس دستکاری می شود؟ | واکنش رییس سازمان بورس

مجید عشقی در حاشیه همایش «شرکت‌های دانش بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده»  درباره انتقادات به روند حرکتی شاخص کل بورس با توجه به وضعیت بازار سهام، اظهار داشت: شاخص کل فرمول کاملا مشخصی دارد و هر کسی که محاسبه کند به همین عدد می‌رسد. هر نهادی امکان محاسبه شاخص را دارد و با هر روشی به عدد شاخصی که اعلام می‌شود، می‌رسد.

وی ادامه داد: شرایط بازار سرمایه این روزها پُرنوسان نیست. بازار در حالت انتظار و تعادل قرار دارد، به همین دلیل تغییرات شاخص زیاد نیست؛ بنابراین شاخص‌سازی نکرده‌ایم.

رییس سازمان بورس درباره احتمال اینکه بورس کالا به زیرمجموعه وزارت صمت منتقل شود، گفت: دولت مخالف این موضوع است و در صورت مطرح شدن آن در صحن علنی مجلس، دولت مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.

عشقی درباره تعیین تکلیف سهام عدالت ادامه داد: تصمیم‌گیری‌ها در شورای‌عالی بورس درباره سهام عدالت انجام شده و تغییراتی در آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت داریم  و تا دو هفته آینده هم درباره اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تصمیماتی می‌گیریم.

وی اعلام کرد که سازمان بورس هیچ مسئولیتی درباره جاماندگان سهام عدالت و تعیین پرتفوی آنها ندارد.

رییس سازمان بورس درباره اختلافات بین وزارت صمت و بورس کالا، گفت: اختلافی بین این دو نهاد وجود ندارد، در شورای‌عالی بورس هم وزیر صمت حضور داشت و درباره عرضه خودرو در بورس کالا و عرضه سایر موارد محصولات توافقاتی انجام شد.

عشقی درباره عرضه سهام شرکت‌های خودروسازی بیان کرد: واگذاری این شرکت‌ها در بورس روال خود را طی می‌کند، اما سازمان بورس هنوز به موضوع آن ورود نکرده است و باید آگهی عرضه سهام منتشر شود تا سازمان بورس به این موضوع ورود کند.

تغییر تدریجی دامنه نوسان در مرحله دوم

وی درباره دامنه نوسان اعلام کرد: تعیین دامنه طبق برنامه انجام می‌شود و دامنه نوسان در مرحله دوم به‌تدریج تغییر می‌یابد.

رییس سازمان بورس درباره وضعیت صندوق‌های ETF، گفت: اساسنامه این صندوق‌ها نیازمند اصلاح بود. اساسنامه این صندوق‌ها مصوب هیات وزیران است که باید اصلاحات نیز در هیات وزیران تصویب شود. با تغییر اساسنامه امکان صدور و ابطال برای مدیر صندوق به وجود می‌آید که این امر منجر به این می‌شود و صندوق‌ها به ارزش ذاتی خود می‌رسند.

آغاز عرضه شرکت‌های دانش بنیان در بورس از سال گذشته

عشقی با بیان اینکه عرضه شرکت‌های دانش بنیان در بورس از سال گذشته آغاز شد، اظهار کرد: بعد از اینکه ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نهایی شد، تلاش کردیم پذیرش و عرضه این شرکت‌ها به نحوی باشد که منافع عمده عرضه آنها به خودشان برسد.

وی ادامه داد: در این زمنیه برنامه‌ریزی شد که اکثر عرضه‌های اولیه شرکت‌های دانش بنیان از طریق روش صرف سهام باشد تا منابعی که جمع می‌شود، مستقیم وارد کسب‌وکارهای دانش بنیان شود. این فرآیند به توسعه این شرکت‌ها کمک می‌کند و امیدواریم پذیرش آنها در بورس و فرابورس شتاب بگیرد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه چند شرکت دانش بنیان در صف پذیرش هستند، عنوان کرد: برخی شرکت‌ها در حوزه پرداخت و IT در مرحله آخر پذیرش قرار دارند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید