شناسایی سازوکار جدید بدن برای مبارزه با چاقی

Table of Contents

پیشنهاد روز

شناسایی سازوکار جدید بدن برای مبارزه با چاقی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از نیواطلس، در یک دهه گذشته، شاهد تحقیقاتی بوده‌ایم که تفاوت های مهم بین انواع مختلف چربی در بدن انسان را روشن می کند. بخشی از این تحقیقات بر روش‌هایی متمرکز که ما با استفاده از آنها می‌توانیم چربی بد را برای مقابله با چاقی به چربی خوب تبدیل کنیم. یک مطالعه جدید منجر به شناسایی مولکولی شده که می‌توان آن را برای پیشگیری از چاقی مورد استفاده قرار داد.

این تحقیقات به رهبری دانشمندان دانشگاه بن، بر تفاوت های مهم بین چربی سفید و چربی قهوه ای، متمرکز است. در حالی که چربی سفید به شکل گوشت اضافه در بدن ذخیره می شود، چربی قهوه ای برای تولید گرمای مورد نیاز بدن، لیپیدها و گلوکز را می سوزاند و لذا برای انسان ها مفید است.

اما با توجه به انبوه وسایل گرماساز زمستانی چندان به چربی قهوه ای نیز نیاز نیست. علاوه بر این، سبک زندگی مبتنی بر مصرف رژیم‌های غذایی پر انرژی و ورزش کم، سلامت سلول‌های چربی قهوه‌ای بدن را به خطر می‌اندازد. این عوامل باعث می شود عملکرد آنها بدتر شود و سلول های مذکور در نهایت از بین بروند. مرگ این سلول ها در سایر نقاط بدن باعث آزاد شدن الگوهای خاصی از متابولیت ها می شود، بنابراین دانشمندان به طور خاص این پدیده را در چربی قهوه ای بررسی کردند.

دکتر برت نیهمن نویسنده این مطالعه توضیح می دهد: «مشخص است که سلول های در حال مرگ ترکیبی از مولکول های پیام رسان را آزاد می کنند که بر عملکرد مولکول های همسایه خود تأثیر می گذارد. ما می خواستیم بدانیم آیا این مکانیسم در چربی قهوه ای نیز وجود دارد یا خیر. »

آزمایشات این تیم شامل قرار دادن سلول های چربی قهوه ای در معرض استرس شدید برای شروع مرگ آنها بود. دانشمندان دریافتند که این سلول ها مولکولی به نام پورین اینوزین را در مقادیر زیاد ترشح می کنند که به نوبه خود باعث تحریک مصرف انرژی در سلول های چربی قهوه ای سالم همسایه می شود. موش‌هایی که رژیم‌های غذایی پرچرب داشتند و با اینوزین تحت درمان قرار گرفتند، لاغرتر از موش‌های دیگر باقی ماندند و به دیابت مبتلا نشدند. لذا انتظار می رود این روش درمانی در آینده قابل استفاده باشد.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید