مهندس ایرانی پوششی برای جلوگیری از یخ زدن بال هواپیماها ابداع کرد

Table of Contents

پیشنهاد روز

مهندس ایرانی پوششی برای جلوگیری از یخ زدن بال هواپیماها ابداع کرد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری جُستک به نقل از نیواطلس، عاری از یخ نگه داشتن بال های هواپیما برای حفظ ایمنی پرواز بسیار مهم است. محلول های یخ زدای دارای مواد شیمیایی سنگین که قبل از برخاستن روی هواپیما اسپری می شوند، می توانند سطح بال را تمیز و قابل استفاده نگه دارند، اما این کار برای محیط زیست مضر است. مهندس ایرانی دانشگاه هیوستون راه‌حل جدیدی ارائه کرده‌ که مبتنی بر اسپری کردن ماده ای جدید و 100 برابر قوی‌تر از سایر مواد پیشرفته است.

کاستی‌های روش‌های فعلی یخ‌زدایی از سطوح، بسیاری از محققین را به سمت یافتن راه‌حل‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست سوق داده است. تا به حال استفاده از گرما برای ذوب یخ‌ها، استفاده از پوشش‌های گرافن ویژه، سیستم‌های خورشیدی یا حتی بتن برق‌دار برای باند فرودگاه‌ها متداول بوده است.

رویکرد مهندسین دانشگاه هیوستون بر بررسی نحوه جدا شدن اجسام جامد از سطوح متمرکز است. این فرآیند با اعمال نیرو و در نتیجه ایجاد ترک در سطح مشترک بال و یخ هدایت می شود. این شکستگی ها ممکن است در ابتدا کوچک باشند، اما تا زمانی که سطح از فشار یخ رها شود به رشد خود ادامه می دهند.

این ماده ناهمگن، با یک ترکیب مکانیکی و شیمیایی متفاوت که به دقت مهندسی شده، تشکیل ترک را در سطح مشترک آغاز کند، انرژی را به سمت آنها هدایت کند و رشد ترک ها را تسریع کند. این بدان معنی است که یخ دیگر به سطوح نمی چسبد.

نقص مواد مشابه ضدیخ این است که دوام محدود مانع از کاربرد گسترده آنها شده است. اما این ماده جدید 100 برابر قوی‌تر از هر ماده دیگری است و در آزمایش‌های انجام شده بر روی بوئینگ در شرایط برفی، این ماده از پوشش‌های پیشرفته هوافضا بهتر عمل می‌کند.

هادی قاسمی سرپرست این مطالعه گفت: «چالش اصلی برای تولید مواد یخ‌زدا، یافتن موادی با چسبندگی کم و دوام خوب است که این بار بر چالش مذکور غلبه شده است.»

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید