نرخ‌های مختلف در بازار ارز ؛ دلار توافقی و مسافرتی چند؟ | یک توصیه مهم به خریداران ارز

Table of Contents

پیشنهاد روز

نرخ‌های مختلف در بازار ارز ؛ دلار توافقی و مسافرتی چند؟ | یک توصیه مهم به خریداران ارز

جُستک ‌آنلاین- نجمه احمدبیگی: این روزها در میدان فردوسی و خیابان منوچهری در مقابل صرافی‌ها شاهد صف‌های عریض و طویل  فروش دلار هستیم افرادی که متقاضی خرید ارز با نرخ کمتر از بازار آزاد هستند. این افراد بیشتر متقاضی خرید ارز با نرخ‌ مسافری هستند.

بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در روزهای پایانی خرداد امسال به این نتیجه رسید که در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و همین طور صادرکنندگان، یک بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی کند و به این ترتیب دلار توافقی ایاد شد. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. پس از آن بود که  یک کانال جدید به به نام کانال سامانه اطلاع‌رسانی ارز توافقی تهران به کانال‌های دلاری اضافه شد؛ این کانال لحظه‌ای نرخ دلار توافقی را گزارش می‌دهد و چون قیمت آن تا حدودی از دلار آزاد پایین تر است اکنون توجه اکثر خریداران را به سمت خود جلب  کرده است.

نرخ‌های متفاوت دلار در صرافی‌ها

کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان ایران در گفت و گو با جُستک ‌آنلاین در مورد نرخ‌های متفاوت دلار در صرافی ها گفت: در صرافی‌ها کلا دو نرخ ارز داریم یکی دلار توافقی و دیگر دلار مسافری. دلار توافقی برای افرادی است که نیاز به ارز دارند اما نه قصد سفر دارند و نه مدارک سفر با خود همراه دارند این افراد می‌توانند دلار با نرخ توافقی خریداری کنند. نرخ توافقی هم نرخی است که صرافان از مردم یا صادرکننده‌ها می‌خرند و به مردم می‌فروشند. قیمت آن از دلار صرافی‌های دولتی بالاتر و از دلار بازار آزاد کمتر است. این قیمت لحظه‌ای تغییر می‌کند و اکنون در کانال ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود. سهمیه هر فرد برای خرید دلار توافقی ۲ هزار دلار که فقط یک‌بار در سال به متقاضیان داده می‌شود.

Q37A3492-960x640.jpg

وی ادامه داد: دلار مسافری هم همان‌طور که از نامش پیداست مخصوص افرادی است که می‌خواهند سفر کنند و مدارک سفر از جمله پاسپورت، ویزا و بلیت همراه دارند. این نوع دلار در حال حاضر در کانال ۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. تا روز گذشته سهمیه هر فرد برای خرید دلار مسافری ۲ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بود  اما از دیروز ۲۸ تیر سقف فروش ارز مسافرتی کاهش یافت.

سلطانی زاده با اعلام کاهش سقف فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا اظهار کرد: سقف فروش ارز مسافرتی برای کشورهای با ویزا (هوایی ـ کد ۵۱) مبلغ ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده و برای کشورها بدون ویزا نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.

سهمیه ارز مسافرتی تغییر کرد | مسافران چقدر می توانند ارز دریافت کنند؟

افزایش جریان ورود ارز به اقتصاد | آغاز مبادلات روبل از امروز

وی افزود: متقاضیان و مسافران خارج از کشور می‌توانند حسب نیاز خود (خرید ارز مسافرتی با ارائه مدارک تعیین شده تا سقف ۵۰۰ یورو و یا ۲۰۰۰ یورو سرفصل سایر از طریق بازار توافقی اقدام کنند.

دبیر کل کانون صرافان ایران با اشاره به نحوه تهیه این نوع ارزها توضیحاتی ارائه داد و بیان کرد: هر فردی که می‌خواهد این نوع ارز را تهیه کند باید با مراجعه به صرافی‌ها که  لیست کامل آن در اپلیکیشن و سایت کانون صرافان آمده است و هر لحظه نرخ خرید و فروش ارز روی تابلو اعلام می‌شود از قیمت آگاه شود و  ارز را خریداری کنند.  

وی با اشاره به صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها گفت: این افراد اغلب برای تهیه ارز مسافری مقابل صرافی ها صف بسته‌اند  و آن هم به دلیل اختلاف قیمت با بازار آزاد است. همین پایین تر بودن قیمت برای مردم جذابیت ایجاد می‌کند. البته شاید همه این افراد هم مسافر واقعی نباشند که  تشخیص آن برای صرافی ها سخت است. بر اساس قانون صرافی ها باید در صورت صحت مدارک و داشتن ارز هر شخصی که ویزا، بلیت، پاسپورت، کارت ملی و کارت بانکی داشته باشد موظف به فروش ارز به نرخ تابلو هستند.

علت تفاوت قیمت دلار صرافی با بازار آزاد

سلطانی زاده ادامه داد: علت تفاوت قیمت دلار صرافی با بازار آزاد هم به این دلیل است ارزی که در صرافی‌ها عرضه می‌شود ارزی است که با نرخ سنا رسمی بانک مرکزی داده می شود و نرخ مصوب است و صرافی‌ها باید این محدوده قیمتی را رعایت کنند و این یک قیمت مشخصی است که معامله‌ها را انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ توافقی و تابلوی صرافی ملاک ما است، نرخ را بازار تعیین می‌کند و قرار نیست نرخ واحدی انجام شود و این تقاضاست که قیمت ارز را تعیین می‌کند.

دبیر کل کانون صرافان ایران شرایط بازار ارز را نسبت به دو هفته قبل با ثبات نسبی توصیف کرد و گفت: اکنون شرایط بازار نسبت به دو هفته قبل آرامش و ثبات دارد و عرضه و تقاضا هم تقریبا یکسان است. اگر اتفاقات خاصی مثل بحث های سیاسی و اخبار جدیدی از تحریم‌ها و مذاکرات نرسد بازار همچنان در همان مسیر آرام خود پیش می‌رود. اما فعلا به دلیل اینکه صرافی‌ها درحال فروش ارز توافقی هستند و نیاز مردم هم برطرف می شود نوسان شدیدی در بازار نخواهیم داشت.

وی در مورد  اینکه امکان تک نرخی شدن دلار فراهم خواهد شد یا خیر؟ اضافه کرد: رسیدن به نرخ واحد هم سازو کارهایی می‌خواهد و ساز و کار اصلی آن هم این است که تبادلات بانکی و تحریمی یک مقدار کاهش پیدا کند. تبالادت بانکی باید باز شود. تک نرخی شدن یک سری شرایط استاندارد می‌خواهد و چون ما فعلا در شرایط تحریم هستیم خیلی نمی توان توقع تک نرخی شدن را داشته باشیم. تک نرخی شدن شرایط ایده‌آل می‌خواهد که فعلا برای ما مهیا نیست.

سلطانی زاده درباره تاثیرگذاری سیگنال‌های منفی مذاکرات روی بازار و معامله گران  گفت: اکنون ۲ سال است که شاهد سیگنال‌های منفی هستیم که تاثیر چندانی روی بازار نداشته است. چون بحث توافق طولانی شده مردم هم خیلی روی آن حساسیت ندارند و واکنش خاصی نشان نمی دهند.

دبیر کل کانون صرافان ایران نقش بازار ساز را در این مدت خوب ارزیابی کرد و افزود: بازار ساز در شرایط کنونی ارز حاصل از صادرات و ارز توافقی در  بازار می‌تواند آن را کنترل کند. در حال حاضر با کمترین میزان ورود ارز بیشترین کنترل از سوی بانک مرکزی انجام می‌شود و شرایط خوبی است.  

وی اضافه کرد: توصیه همیشگی ما به خریداران ارز این است که ارز را از صرافی‌های رسمی تهیه کنند و فاکتور و شماره سریال هم بگیرند تا از خرید ارز تقلبی از دلالان  غیررسمی جلوگیری شود. همچنین در روزهای متلاطم بازار اقدام به خرید نکنند.

بر اساس این گزارش پس از سفر اردوغان و پوتین به تهران و انتشار خبر و  ایجاد نماد معاملاتی روبل در بازار متشکل ارزی باعث شد روز گذشته قیمت دلار تا حدودی کاهش پیدا کند و به گفته برخی تحلیلگران حضور این دو مقام مهم سیاسی، بازار را شل کرد و به همین دلیل قیمت‌ها بی‌رمق شد. از این به بعد با امضای تفاهمنامه های جدیدی که در حوزه پولی و بانکی میان ایران و روسیه امضا شد قرار است امکان تسویه مبادلات تجاری با روبل و ریال به میزان سالانه ۳میلیارد دلار فراهم شود. به‌زعم تحلیلگران این پیمان می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای دلار و به تبع آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال در بازارهای داخلی شود.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید