نشست خبری رویداد ملی «تا ثریا» برگزار شد

Table of Contents

پیشنهاد روز

نشست خبری رویداد ملی «تا ثریا» برگزار شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از روابط عمومی شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج، نشست خبری «رویداد ملی تا ثریا» سه‌شنبه ۴مردادماه ۱۴۰۱ به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.

خرسندی، دبیر نشست خبری رویداد ملی تاثریا در ابتدا از برگزاری این رویداد‌ها در تمامی استان‌های کشور خبر داد.

خرسندی در ادامه هدف برگزاری این رویداد را پاسخ گویی به نیازهای اولویت‌دار و فناورانه سپاه، بسیج و بنیاد مستضعفان سازمان اقتصادی کوثر به منظور حل نیاز‌های نظام انقلاب اسلامی عنوان کرد. و همچنین اظهار کرد حل نظام مسائل استان‌ها، در اولویت این رویداد‌ها خواهد بود.

دبیر نشست رویداد ملی تا ثریا افزود: زیست بوم علم و فناوری در هر استان به واسطه ستاد تجاری‌سازی طرح‌های فناوری که در داخل استان‌ها شکل گرفته برگزاری این رویداد‌ها را به عهده خواهند داشت.

خرسندی درباره احصای نیاز‌های فناورانه استان‌ها گفت به واسطه این رویداد گفت: شاهد برگزاری اولین رویداد‌ها در ۲۰ و ۲۲ مرداد در استان‌های خراسان‌ رضوی و خراسان شمالی خواهیم بود.

خرسندی تصریح کرد: نیاز‌های فناورانه استان‌ها شناسایی شده و همچنین شبکه نخبگانی که برای مسائل موجود پاسخ‌هایی دارند نیز شناسایی شده اند که در رویداد‌ استانی حضور دارند و در ادامه رویداد‌ها گروه‌های فناوری که نیازمند سرمایه‌گذاری هستند با مشارکت سرمایه‌گذاران کشوری و استانی از طرح‌های آنان ستقبال خواهیم کرد.
دبیر نشست خبری رویداد ملی تاثریا در آخر گقت: رویداد ملی تا ثریا از استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی آغاز می‌شود و امیدواریم تا پایان سال در دیگر استان‌های کشور نیز برگزار شود.

حقی، مدیر عامل پیشگامان بنیاد تعاون بسیج توضیحاتی در حوزه اقتصاد دانش بنیان را با اصحاب رسانه به اشتراک گذاشت.

حقی در ابتدا با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در ابتدای سال درباره اقتصاد دانش‌بنیان گفت: برای قدم برداشتن در این مسیر لازم است که چالش‌های آن را بشناسیم، در حوزه اقتصاد دانش بنیان سه چالش جدی وجود دارد.

حقی چالش اول را عدم وجود عدالت در توزیع منابع بر شمرد و گفت: حاکمیت با منابعی که در اختیار دارد باید از ظرفیت‌های فناور کشور پشتیبانی کند؛ طبق آمار اعلام شده این منابع در کشور به طور عادلانه توزیع نشده‌ است و در بسیاری از استان‌ها تیم‌هایی وجود دارند که تا کنون نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های پشتیبانی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور استفاده کنند.

چالش دوم را عدم وجود هم افزایی در میان  ذی‌نفعان حوزه اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد.

وی گفت: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بازیگرانی داریم که قابلیت نقش‌آفرینی در این حوزه را دارند و بازیگران جدی دیگری که در کشور حضور دارند و با قرار گیری ایناها کنار میتوانیم به ظرفیت پشتیبانی و حمایتی معنا ببخشیم که در کشور این هم‌افزایی به طور جدی ایجاد نشده است.

حقی افزود برای اینکه پویایی و رشد در اقتصاد اتفاق بیفتد و پ به هدفگذاری رهبر انقلاب برسیم که فرموند ۲۰ درصد از اقتصاد کشور از طریق  اقتصاد دانش بنیان حل شود یکی از چالش‌ها در این مسیر عدم هم‌افزایی بازیگران این حوزه است. 

حقی چالش سوم را مهم‌ترین چالش برشمرد و گفت:  چالش سوم عدم مسئله محوری در حوزه اقتصاد دانش بیان است. ما حجم زیادی از تیم‌های فناور در کشور داریم که اینها بر روی  وزنه‌های اصلی اقتصاد ما متمرکز نشده‌اند.

حقی طبق آمار اعلام شده از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ۷۰ درصد ظرفیت دانش‌بنیان کشور حداکثر بر روی ۳۰ درصد اقتصاد  ما متمرکز هستند و تقریبا نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ درصد اقتصاد ما حداکثر از ۲۰ الی ۳۰ درصد از ظرفیت دانش‌دانش‌بنیان ما بهره می‌برند و به عبارت دیگر مسائل دانش‌بنیان ما در جایی است و ظرفیت دانش‌بنیان بنیان در جایی دیگر است.

مدیر عامل پیشگامان بنیاد تعاون بسیج برای حل فناورانه مسائل در کشور از سه ضلع جدی نام برد و گفت: ظرفیت حل مسئله کشور که شامل پارک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارخانه‌های نوآوری و تیم‌های فناوری میشود که هنوز در زمره شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نگرفته و شاید قدرت حل مسئله بهتری داشته باشند.

ضلع دوم ظرفیت پشتیبانی است؛ بانک‌ها، سی‌وی‌سی‌ها و وی‌سی‌ها و ظرفیت‌هایی که قابلیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور را دارند ضلع دوم و به عنوان ضلع پشتیانی اعلام کرد.
پشتیبانی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یعنی پشتیبانی های مالی، اعتباری و زیرساختی و ضلع سوم خود مسئله است که باعث شده برای رسیدن به وضع مطلوب خلاء‌هایی ایجاد شود؛ مسائلی که روی زنجیره‌های ارزش هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است و در رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان بسیار موثر است. که تاکنون بر روی این مسائل تمرکز جدی نشده است.

حقی در ادامه گفت: مجموعه پیشگامان به عنوان بازوی اقتصاد دانش‌بنیان در سپاه و بسیج در نسبت با مردم است. 

بسیج کردن، جریان سازی و شبکه‌ای که در سپاه  بسیج وجود دارد از جمله مزیت‌های مجموعه پیشگامان در سپاه و بسیج است.

وی افزود: برای حل مسائل در انقلاب اسلامی باید به سمت مردم رفت و جواب بسیاری از مسائل که نمیدانیم در بین مردم وجود دارد ولی ما مراجعه نکردیم.

حقی در ادامه از رسالت مجموعه پیشگامان سخن گفت: رسالت اصلی ما در مجموعه پیشگامان بسیج طرفیت‌ها، برای حل مسائل به صورت فناورانه است که با استفاده از ظرفیت‌های پشتیبانی و سرمایه گذاری انجام میشود.

انتهای پیام/ ت 90



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید