پیشرفت‌های غافل‌گیرکننده دانش‌بنیان‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو

Table of Contents

پیشنهاد روز

پیشرفت‌های غافل‌گیرکننده دانش‌بنیان‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در این رویداد نشست‌‎های تخصصی و مذاکره صادرات میان شرکت‌های دانش‌بنیان ایران و هیات تجاری افغانستان، جلسات و نشست‌های B2B با تجار افغانستانی، جلسات اختصاصی امکان‌سنجی و بازدید از فضاهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفت.

در این رویداد دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در سخنانی با اشاره به اینکه امروز تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از مرز هفت هزار شرکت گذشته است، گفت: این شرکت‌ها با سخت‌گیری‌ها و ریزبینی‌های بسیار بخش‌های مختلف دولت از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانسته‌اند به عنوان دانش‌بنیان دست یابند. 
وی یادآور شد: با این همه شرکت‌های دانش‌بنیان تنها بضاعت فناوری و صنعت ایران نیستند. اگرچه شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در حوزه‌های مختلف، خاصه تجهیزات پزشکی و دارو، به پیشرفت‌های غافل‌گیر‌کننده‌ای رسیده و تعداد خوبی از این شرکت‌ها در حوزه پزشکی نیز وارد بازارهای صادراتی دنیا شده‌اند.
ملکی‌فر افزود: همین شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که کمک کردند در ایران کرونا را پشت سر بگذاریم در شرایطی که ایران در منگنه تحریم قرار داشت، شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزات مختلف مثل کیت تشخیص، دستگاه‌های ونتیلاتور و تجهیزات بسیار دیگر را تولید و روانه بیمارستان‌ها کردند.
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خطاب به تجار افغانستانی بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیانی که امروز در این برنامه حاضرند، شرکت‌های منتخب این برنامه هستند اما شرکت‌های بسیاری هستند که می‌توانند نیازهای فناورانه افغانستان در حوزه پزشکی و دارو را تامین کنند. پیشنهاد من این است که حتما از پارک‌های علم و فناوری و خطوط تولید این شرکت‌ها بازدید کنید. من قول می‌دهم توانمندی این شرکت‌ها شما را غافلگیر کند. 
وی خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی در ایران وظیفه تامین مالی و حمایت دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان را برعهده دارد که این کارویژه را با ابزارهای نوین به سرانجام می‌رساند. این جلسه در صندوق نوآوری برگزار شده تا خیال هیات تجاری افغانستان از کیفیت کار شرکت‌های دانش‌بنیان و منابع مالی آن‌ها راحت باشد. 
ملکی‌فر در پایان ابراز کرد: امیدوارم هر دو طرف مذاکرات خوبی پیش‌رو داشته باشند. روش‌ها برای همکاری بسیار است؛‌ از اعطای نمایندگی و سرمایه‌گذاری گرفته تا احداث خطوط مونتاژ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در افغانستان و ما در صندوق شکوفایی گرد آمدیم تا زمینه این همکاری‌ها را برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تجار افغانستانی مهیا کنیم.

بازار افغانستان ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری دارد
در این برنامه همچنین میر ویس سروری، نماینده هیات تجاری افغانستان از مسائل تجاری میان ایران و افغانستان گفت و افزود: بین سال‌های 1380 تا 1395 بازار داروی افغانستان بیشتر از محصولات ایرانی استفاده می‌کرد اما پس از این مدت میزان اقلام دارویی ایران در بازار افغانستان به 10 درصد رسید و علت نیز این بود که قیمت‌های داروی ایرانی بسیار بالا رفت به‌گونه‌ای که تا پیش از این قیمت داروی صادراتی 30 درصد ارزان‌تر از قیمت آن در داخل بود اما اکنون 50 درصد گران‌تر شده است و شرکت‌های ایرانی فقط دلار می‌پذیرند اما انتقال دلار از افغانستان اصلا کار ساده‌ای نیست. 
وی تصریح کرد: بازار افغانستان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و بسیاری از کشورهای دور و نزدیک از جمله ترکیه، پاکستان و هند بر آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال کشور برادر و هم‌زبان ما یعنی ایران هنوز به سرمایه‌گذاری در افغانستان اعتنایی ندارد. با این حال ما امروز اینجاییم تا بگوییم که حیف است تا بازار افغانستان از دست ایران برود و به دست دیگران بیفتد.
نماینده هیات تجاری افغانستان همچنین از برخی مشکلات بانکی سد راه تجارت میان ایران و افغانستان یاد کرد و راهکارهای پیشنهادی خود را برای رفع این مشکلات ارائه داد. 
سروری همچنین تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که می‌خواهند فعالیت‌های بیشتری در افغانستان داشته باشند می‌توانند با شرکای افغانستانی در سرمایه‌گذاری‌های مشترک وارد همکاری شوند.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید