کوتاه‌تر شدن روند دیالیز با ابتکار ویژه محققان دانشگاه امیرکبیر

Table of Contents

پیشنهاد روز

کوتاه‌تر شدن روند دیالیز با ابتکار ویژه محققان دانشگاه امیرکبیر

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری جُستک به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آریان اخلاصی دانش آموخته  دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح  «تهیه و مشخصه‌یابی غشاء نانوالیاف کامپوزیتی بر پایه پلی‌آکریلونیتریل جهت حذف سموم اورمیک» گفت: طولانی بودن، گران بودن و ناخوشایند بودن فرایند همودیالیز برای بیماران با نارسایی کلیوی دلیل بر اجرای این پروژه شد.
 وی افزود: چراکه غشاهای همودیالیز متداول تجاری تنها بر مبنای دو‌ پدیده دیرینه شامل انتشار و همرفت بنا شده‌اند. از این رو پروژه را در دانشگاه با  هدف کوتاه کردن مدت زمان فرایند همودیالیز و همچنین افزایش بازدهی فرایند همودیالیز توسط بهره‌گیری از پدیده جذب اجرایی کردیم. 
وی افزود: نتایج حاصل از این طرح، کاملاً با اهداف از پیش تعیین‌شده مطابقت داشته و می‌تواند در ارتقاء فرایند همودیالیز و همچنین مرزهای دانش در زمینه دیالیز نقش بسزایی ایفا کند. 
وی در خصوص روند اجرای پروژه گفت: در ابتدا توسط فرایند الکتروریسی، غشاء نانوالیاف خالص بر پایه پلیمر پلی‌آکریلونیتریل را تهیه کرده و در ادامه نانوجاذب‌های هالوزیت را بر روی نانوالیاف موجود در غشاء پراکنده کردیم. در نهایت توسط آزمون‌های مشخصه‌یابی، غشاء نانوالیاف کامپوزیتی نهایی را ارزیابی کردیم. 

اخلاصی گفت: نتیجه نهایی این طرح می‌تواند به‌صورت مستقیم در صنعت پزشکی و همچنین به‌صورت غیرمستقیم در سیستم‌های تصفیه آب استفاده شود. 
وی ادامه داد: این طرح می تواند با اندکی تغییر در مواد مورد استفاده در سیستم‌های تصفیه آب در مناطق محروم از آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد. 
وی گفت: کوتاه شدن مدت زمان و همچنین افزایش بازدهی فرایند همودیالیز از مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود. دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه نوآوری موجود در این پروژه در هیچ نمونه داخلی و یا خارجی وجود ندارد، گفت: استفاده از پدیده جذب در غشاء طراحی شده در غشاهای متداول تجاری وجود ندارد.
گفتنی است: که اساتید راهنمای این پروژه،عاطفه سلوک،معصومه حق‌بین نظرپاک،  پوریا پاس‌بخش و استاد مشاور، مهوش شکراالهی هستند.

پایان پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید