بازار خودرو به ثبات رسید؟ | یک پیش‌بینی از آینده بازار خودرو

Table of Contents

پیشنهاد روز

بازار خودرو به ثبات رسید؟ | یک پیش‌بینی از آینده بازار خودرو

به گزارش جُستک آنلاین، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که از یک ماه پیش روند پرسرعت افزایش قیمت خودرو متوقف شده است. این در حالی است که از سال۱۳۹۷ تا ابتدای سال‌جاری رشد قیمت خودرو به قدری بود که شکاف زیادی بین قدرت خرید مصرف کننده‌ها و قیمت‌های بازار به‌وجود آمده بود.

در دوره رشد قیمت‌ها، بحث برسر این بود که تقاضای کاذب و افزایش دلالی عامل رشد قیمت خودرو است اما کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که کاهش تیراژ تولید، محرک اصلی رشد قیمت‌ها بوده است. در چنین شرایطی وزارت صنعت به توصیه اقتصاد دانان گوش کرد و راهکار افزایش تیراژ تولید را در پیش گرفت. حالا آن طور که آمارها نشان می‌دهد گوش دادن به توصیه اقتصاددانان درست بوده و راهکارهای به‌کار گرفته شده از سوی دولت مؤثر واقع شده چرا که با افزایش تیراژ تولید جلوی رشد قیمت گرفته شده است.

اطلاعات جُستک نشان می‌دهد که تیراژ تولید خودرو در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت ۳۵درصد و تیراژ تولید ۳ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱.۲درصد افزایش یافته است. در چنین شرایطی روز گذشته مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا نیز آمارهای تازه‌ای از افزایش تیراژ تولید ارائه کردند که نشان‌دهنده افزایش سرعت تولید این شرکت‌هاست.

رشد ۱۰۰درصدی تولید سایپا

بنابر اعلام گروه خودروسازی سایپا متوسط تولید روزانه این شرکت از ۱۰۵۷ دستگاه در بهمن ۱۴۰۰ به ۲۱۲۰ دستگاه در خرداد ماه امسال رسیده که رشد ۱۰۰درصدی داشته است.

هدف‌گذاری گروه سایپا برای تولید خودرو از ابتدای فروردین تا پایان خرداد۱۴۰۱، تولید ۴۴هزار دستگاه خودرو بوده، اما آمار تولید تجمعی تا پایان خرداد ماه ۹۹هزارو۸۳۹ دستگاه بوده که رشد ۱۰۴درصدی نسبت به برنامه‌ریزی صورت گرفته را نشان می‌دهد.

همچنین از این تعداد ۸۶ هزار و ۸۸۹ خودروی کامل تولید شده که حاکی از رشد ۸۷درصدی نرخ عبور مستقیم است. همچنین تا پایان خرداد۱۴۰۱، بیش از ۹۷هزار خودرو به مشتریان تحویل شده است که تعداد خودروی تحویل شده در فروردین ماه ۱۹هزار و۵۸۷، در اردیبهشت ماه ۳۶هزار و۱۶۷ و در خرداد ماه ۴۲هزار و۱۸۱ خودرو بوده است. ضمن اینکه تعداد خودروهای ناقص در گروه خودروسازی سایپا نیز از حدود ۸۰هزار دستگاه در دی‌ماه۱۴۰۰ به ۹هزار دستگاه در پایان خرداد۱۴۰۱ رسیده است که حاکی از کاهش بیش از ۷۰هزار خودرو ناقص کف پارکینگ‌هاست.

گروه خودروسازی سایپا، تولید ۶۵۰هزار دستگاه خودرو را برای سال‌جاری برنامه‌ریزی کرده است که نسبت به سال قبل رشد ۶۴درصدی نشان می‌دهد.

رشد ۵۳درصدی تولید ایران‌خودرو

به موازات گزارش‌های ارائه شده از سوی سایپا در زمینه رشد تولید، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز از افزایش ۵۳درصدی تولید خودرو کامل از ابتدای امسال تا ۲۰تیرماه نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، با تولید ۱۷۴هزارو۶۹۵دستگاه خودرو خبر داد.

مهدی خطیبی گفت: تحویل خودرو به مشتریان نیز از ابتدای امسال تا ۲۰تیرماه به عدد ۱۶۹هزارو۴۸۷دستگاه رسیده که افزایش ۳۰درصدی را نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

او با بیان اینکه تعریف از تولید را اصلاح کرده و تولید کامل را به‌عنوان آمار واقعی اعلام می‌کنیم، افزود: با تحقق هدف تولید ۷۵۰هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری در سال‌جاری، صرفه جویی ناشی از تولید خودرو کامل، نزدیک به ۷هزار میلیارد تومان خواهد بود، افزون بر این، از افت کیفیت محصولات و ایجاد حواشی اجتماعی و نگرانی در میان مردم ناشی از کاهش عرضه به بازار جلوگیری خواهد شد.

خطیبی بیان کرد: علاوه بر افزایش کمیت و کیفیت، در توسعه محصولات نیز اقدامات مؤثری انجام شده و محصولات ۲پروژه مهم K۱۲۵ و TF۲۱ که محصولاتی مدرن و مجهز هستند به‌زودی به سبد تولیدات گروه صنعتی ایران‌خودرو افزوده خواهند شد.

به‌گفته او در آینده نزدیک اخبار بسیار مهمی از موفقیت‌های خانواده ایران‌خودرو منتشر خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن انتقاد از برخی فضاسازی‌ها و طرح مباحث غیرواقعی در فضای رسانه‌ای کشور، آن را ناشی از تضاد منافع فردی و اجتماعی دانست و گفت: برخی افراد در تلاش هستند موفقیت‌های صنعت خودرو را نادیده گرفته و با حاشیه‌پردازی به‌دنبال منافع شخصی خود هستند.

تأثیر واردات در ثبات بازار

به موازات تأثیر افزایش تیراژ تولید در ایجاد ثبات در بازار خودرو، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز درباره سایر دلایل ایجاد ثبات در بازار خودرو گفت: خبر واردات خودرو و عدم‌ نوسانات ارزی از دیگر دلایل وجود ثبات نسبی حاکم بر بازار خودرو است.

سعید موتمنی گفت: اگر واردات آزاد شود تأثیرات مثبتی بر بازار خودرو خواهد داشت و بازار خودرو درگیر بازی دلالان و سودجویان نمی‌شود. هر بازاری نیازی دارد که تقاضا از طریق تولید و یا واردات تأمین می‌شود در غیراین صورت درگیر نوسان قیمت و دلال بازی خواهد شد.

او با بیان اینکه نیاز خودرو در کشور سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار  دستگاه است، تأکید کرد: اگر این نیاز تأمین شود فاصله قیمت نخواهیم داشت. با واردات خودروهای خارجی و بیشتر شدن گزینه‌های انتخابی برای مصرف‌کننده واقعی، بازار خودروهای داخلی ثبات خواهد یافت چنانچه مصرف‌کننده‌ها درپی کالای با کیفیت با شرایط واگذاری مناسب هستند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران توضیح داد: اگر خودروهای وارداتی با شرایط بهتری نسبت به‌خودروهای داخلی واگذار شوند بازار تغییر رفتار خواهد داشت و به آن سو می‌رود اگر خودروهای وارداتی ارزان و مطابق سلیقه مردم و مصرف‌کننده باشد فاصله قیمتی خودروهای داخلی از ۱۰۰درصد به ۵درصد کاهش می‌یابد.

به‌گفته او وقتی برای ۱۰ هزار خودرو ۴ میلیون نفر ثبت نام می‌کنند یعنی تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بازار به دلایل نوسانات ارزی و سوددهی صد درصدی بیشتر از دیگر بازارهاست که خود ناشی از عدم‌تعادل در بازار عرضه و تقاضاست.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید