قوانین یکی از دلایل وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی/سهم دانشگاه از پروژه‌های پژوهشی اساتید ۱۰ تا ۱۵ درصد است

Table of Contents

پیشنهاد روز

قوانین یکی از دلایل وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی/سهم دانشگاه از پروژه‌های پژوهشی اساتید ۱۰ تا ۱۵ درصد است

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری جُستک با بیان اینکه بخشی از وابستگی دانشگاه‌ها به بودجه دولتی براساس قوانین است، گفت: بخشی از دلایل عدم خودکفایی دانشگاه‌ها، قوانین دانشگاه‌هاست، مثلا در سال‌های گذشته دانشگاه‌ها حق سپرده گذاری در بانک‌ها را نداشتند.البته از امسال این قانون لغو شده و دانشگاه‌ها می‌توانند در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند، تاکید این بود که دانشگاه‌ها بنگاه داری نکند و به این سمت نروند.

* سهم دانشگاه از پروژه‌های پژوهشی اساتید ۱۰ تا ۱۵ درصد است

وی افزود: تولید علم اصلی ترین کار دانشگاه است اما باید توجه داشت که سهم دانشگاه از پروژه‌های صنعتی که اساتید می‌گیرند و قراردادهایی که با صنعت، سازمان ها و نهادها می‌بندند ۱۰ تا ۱۵ درصد است و این مبلغ درصدی نیست که بتواند به اعتبار دانشگاه‌ها کمک جدی کند. در کشورهای دیگر بخش خصوصی قوی‌تر عمل می‌کند.

معتمدی با تاکید کرد که کنش‌های دانشگاه صرفا این نیست که پژوهش انجام دهند، افزایش مهارت  تخصصی احاد جمعیت و تولید نیروی کارشناس جامعه از وظایف اصلی دانشگاه‌هاست. دانشگاه هدف دارد و اینطور نیست که فقط به درآمد براساس هزینه و فایده توجه کند و نقش‌های حاکمیتی ویژه هم دارد که در سطوح فرهنگی و دانشی تعریف می‌شوند و به همین دلیل هم از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند. 

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید