آغاز عملیات اجرایی ۵ طرح بزرگ نفتی در هفته دولت

Table of Contents

پیشنهاد روز

آغاز عملیات اجرایی ۵ طرح بزرگ نفتی در هفته دولت

به گزارش جُستک آنلاین، امروز عملیات اجرایی پنج طرح نفتی شامل فاز ۲ طرح توسعه میدان مشترک یاران، طرح توسعه میدان مشترک بلال، توسعه و نگهداشت میدان نرگسی، طرح PDH بیدبلند خلیج فارس و افتتاح پروژه‌های عام المنفعه مسئولیت اجتماعی با حضور وزیر نفت در خوزستان آغاز شد. 

در این میان، افزایش تولید از میادین مشترک به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات در راستای اقتصاد مقاومتی اهمیت ویژه‌ای دارد. با اجرای فاز ۲ میدان مشترک یاران،‌ تولید از این میدان به ۳۶ هزار بشکه در روز می رسد و ۷۱ درصد بیشتر خواهد شد.

همچنین بخش گازی میدان بلال و با هدف افزایش تولید گاز و استفاده از ظرفیت خالی پالایشگاه های پارس جنوبی توسعه داده خواهدشد. 

میدان بلال در محدوده ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی میدان پارس جنوبی ۹۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره لاوان و در عمق ۷۰ متری آب های خلیج فارس بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر واقع شده است.

کشف مخازن نفتی این میدان به سال ۱۳۴۶ شمسی باز می گردد که در نهایت توسعه لایه نفتی میدان بلال در اواخر دهه هفتاد شمسی در قالب قرارداد بیع متقابل با شرکت توتال فرانسه انجام پذیرفت و در سال ۱۳۸۱ تولید نفت از این میدان آغاز شد.

وجود گاز در لایه‌های گازی میدان بلال در سال ۱۳۸۳ شمسی و پس از اولین چاه اکتشافی گازی توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اثبات شد.

حجم تقریبی گاز درجای میدان حدود سه تریلیون فوت مکعب و حجم میعانات درجای ثبت شده آن بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است.

با توجه به ظرفیت مازاد پالایشی و فرآورشی موجود در میدان گازی پارس جنوبی شرکت ملی نفت ایران برنامه ریزی به منظور استفاده بهینه از این ظرفیت و بهره برداری حداکثری از تاسیسات موجود و همچنین تامین خوراک مورد نیاز این تاسیسات را در طولانی مدت در دستور کار خود قرارد داده است. 

برنامه توسعه لایه گازی میدان بلال در چارچوب طرح جامع توسعه بخش شرقی میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۷ شمسی تعریف و مقدمات شروع اجرایی فعالیت های آن در سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

هدف از اجرای این طرح، انتقال گاز و میعانات گازی تولیدی به ترتیب به میزان روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب و ۱۵ هزار بشکه و سپس انتقال آن از طریق خط لوله له پالایشگاه های پارس جنوبی است.

تاسیسات ساحلی گاز استخراج شده از سکوی پروژه گازی بلال پس از اتصال به سکوی ۱۲ c به پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی انتقال می یابد. این پالایشگاه دارای ظرفیت فرآورش مازاد است.

حجم گاز ۲.۷ هزار میلیارد فوت مکعب در لایه های کنگان و دالان و میزان سرمایه گذاری ۴۴۰ میلیون دلاری از محل توسعه صندوق ملی خواهد بود. 

طرح دیگر بهره برداری ای ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجد سلیمان نیز راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی انجام خواهد شد.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید