آپتین ،تنها زیرساخت ارتباطات بیسیم ابری در ایران

Table of Contents

پیشنهاد روز

آپتین ،تنها زیرساخت ارتباطات بیسیم ابری در ایران

استارتاپ «بیسیم ابری آپتین» از سال 1398 فعالیت خود را در حوزه ارائه خدمات بیسیم ابری آغاز و در طول این مدت توانسته توجه مخاطبین زیادی را به فناوری خود جلب نماید. حاصل زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌فنی آپتین ارائه سرویس بیسیم (واکی‌تاکی) در قالب اپلیکیشن موبایل است که به صورت رسمی در فروردین‌ماه سال جاری از آن رونمایی شد و هم اکنون اپلیکیشن بیسیم ابری آپتین در اپ استورهای ایرانی و خارجی قابل دسترس و دانلود می‌باشد. ایده اصلی و پیاده‌سازی اولیه توسط دو برنامه‌نویس و و با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری شخصی شکل گرفت که در همین مدت کوتاه توانسته است توجه نهادها و سازمان‌های زیادی را برای استفاده از سرویس خود جلب نماید.

احسان میقانی درباره این استارتاپ می گوید :ایده این کسب و کار از سال ۹۶ در مراسم راهپیمایی اربعین به ذهن ما رسید. متولی این مراسم (شهرداری تهران) در اون زمان نیاز به یک سامانه ارتباطی داشت که نیروهای پشتیبانی در عراق بتوانند با یکدیگر ارتباط صوتی بلادرنگ داشته باشند. به علت قوانین حاکم بر عراق امکان استفاده از بیسیم های رادیویی رایج برای آن‌ها فراهم نبود و این سازمان به دنبال راه‌کار جایگزینی بود که عملکرد این بیسیم‌ها را بر بستر تلفن همراه شبیه سازی کند. ما کار را از سال ۹۸ استارت زدیم. اما به دلیل پیچیدگی‌های فنی رسیدن به محصول اولیه قابل ارزیابی تا سال ۹۹ به طول کشید. در حال حاضر سرویس استیبل و به صورت ابری در اختیار کاربران وجود دارد و در حال توسعه ویژگی‌های دیگر روی محصول هستیم.

آپتین ،تنها زیرساخت ارتباطات بیسیم ابری در ایران

«بیسیم ابری آپتین» یک شبکه بیسیم مبتنی بر ابر و جایگزینی مناسب برای بیسیم‌های سنتی مبتنی بر رادیو و یا همان واکی‌تاکی‌ها می‌باشد که با ارائه خدمات بیسیم به صورت ابری و با شیوه پرداخت هزینه به تناسب مصرف، به چالش‌های بسیاری در صنعت ارتباطات بیسیم پاسخ داده است. از یک سو به دلیل ماهیت ابری این سرویس، امکان استفاده توسط افراد و نهادهای مختلف بدون نیاز به استقرار تجهیزات زیرساختی فراهم می‌باشد. از سوی دیگر کاربران و سازمان‌ها تنها به میزان مصرفشان هزینه پرداخت می‌کنند که این امر باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌ها می‌شود.

خدمات این استارتاپ مختص کسب و کارها و سازمان‌هاست و به صورت B2B فعالیت می‌کنند . در حال حاضر مشتریان آن‌ها افراد و سازمان‌هایی هستند که از گذشته برای هماهنگی بین گروه‌های کاری و عملیاتی خود از بیسیم‌های واکی‌تاکی استفاده می‌کرده‌اند اما به علت هزینه بالای خرید و نگهداری این تجهیزات و همچنین تحریم‌های بین‌المللی به سمت استفاده از بیسیم ابری آپتین آمده‌اند. همچنین، استفاده از خدمات بیسیم ابری آپتین امکان بهره‌مندی از ارتباطات بیسیم صوتی را برای بسیاری از کسب و کارهای دیگر که تاکنون به دلیل هزینه‌های بالای این تجهیزات و انحصاری بودن آن‌ها امکان استفاده را نداشته‌اند فراهم کرده است. درواقع یکی از ارزش‌هایی که بیسیم ابری آپتین خلق میکند دسترس‌پذیر کردن فناوری است.

روشی که این استارتاپ برای ارائه خدمت انتخاب کرده است بر خلاف نسل سنتی یا همان واکی‌تاکی‌ها، نیازی به استقرار آنتن‌های مرکزی جهت پوشش منطقه، خرید طیف و یا دریافت مجوز ندارد. با بهره‌گیری از معماری مبتنی بر NGN، کاربران با نصب فقط یک اپلیکیشن، در هر جای ایران که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد می‌توانند با گروه‌های کاری خود ارتباطات صوتی شبیه همان چیزی که بیسیم انجام می‌دهد را داشته باشند. در واقع اپلیکیشن بیسیم ابری آپتین تمام کارکرد یک دستگاه بیسیم واکی‌تاکی حرفه‌ای را درون تلفن همراه کاربران شبیه‌سازی می‌کند.

جالب است بدانید که استفاده از بیسیم به صورت ابری در جهان طی سال‌های گذشته رشد بسیار زیادی داشته و اغلب کشورهای توسعه یافته حتی زیرساخت‌های اضطراری خود را نیز روی این نوع شبکه‌ها ارائه می‌دهند که از جمله آن می‌توان به سرویس FIRSTNET در ایالات متحده اشاره کرد که علاوه بر کسب و کارها، بسیاری از نیروهای نجات و امداد نیز از این سرویس استفاده می‌کنند.

علیرضا دریانی از دیگر دست اندرکاران این استارتاپ می گوید:در شرایطی که تحریم‌ها روز به روز سنگین تر می‌شوند و کار برای کسب و کارهای داخلی مشکل‌تر، سرویس‌هایی مثل بیسیم ابری آپتین در صورت ارائه خدمات با کیفیت می‌توانند نقش مؤثری در کاهش هزینه‌های سازمان‌های دولتی و کسب و کارها برای درخشش در حوزه فعالیت‌شان داشته باشند. هر چند باید منتظر ماند و دید که این سرویس‌ها در پاسخ به استقبال خوبی که دریافت می‌کنند، چقدر در برآورده کردن وعده‌های خود موفق خواهند بود.

46

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید