“زی بوم”؛ عامل تحول استراتژیک در حوزه لجستیک

Table of Contents

پیشنهاد روز

“زی بوم”؛ عامل تحول استراتژیک در حوزه لجستیک

ابوالفضل کیانی بختیاری، نایب رئیس و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این خصوص و در پاسخ به این سؤال که آیا فرهنگ «رفاقت» در کنار «رقابت» در میان بنگاه‌های اقتصادی کشور به اندازه‌ای نهادینه شده است که پیوستن به اکوسیستم‌ها را بتوان به کسب و کارها توصیه کرد؟ گفت: تغییر وضعیت از مدل‌های کسب و کار خطی به مدل‌های کسب و کار پلتفرمی، یک گزینه انتخابی نیست؛ بلکه یک تحول استراتژیک است. پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم با هدف تغییر وضعیت کسب‌وکارهای لجستیکی از مدل‌ خطی به مدل‌ پلتفرمی و فعالیت یکپارچه ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی کشور رونمایی شده‌است. مدل‌های پلتفرمی که اغلب به‌عنوان عامل جهش بعدی در صنایع تولیدی و خدماتی معرفی می‌شوند، یک اکوسیستم خلق می‌کنند که ترویج دهنده ارزش مشترک است و عامل تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت این کسب و کارها، سطح اعتمادی است که از سایر ذینفعان موجود در شبکه به‌ویژه مشتریان جلب می‌شود.

وی افزود: سازمان مدیریت صنعتی نیز در زمینه خدمات آموزشی و بهم‌رسانی نیازهای صنعتی به صاحب‌نظران و دانشگاهیان، از قابلیت‌های این پلتفرم بهره‌مند خواهد شد.

رقیب خوب، رقابت خوب و رشد و تعالی سازمان

در ادامه، مجتبی نصیری مدیرعامل اپراتور دوم پست، با اشاره به فرهنگ کارهای گروهی در کشور، افزود:در اکوسیستم زی‌بوم که بر مشارکت داده‌ها و استفاده از یک پلتفرم مشترک متکی است، تیم مدیریتی، شیوه چیدمان اعضا و تعیین روابط بین بازیگران، با حفظ منافع قانونی طرف‌های حاضر در زیست بوم، مهمترین موضوع این پدیده است و فارغ از بعد تکنیکی کار، یک دانش، مهارت و تجربه خاص  برای مدیریت این کار نیاز است.

وی، استفاده از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه و جلوگیری از دوباره کاری‌ها، موازی‌کاری‌ها و در نتیجه کاهش زمان اجرای پروژه‌ها و سود مناسب را مهمترین دستاورد این همکاری، تعامل و به اشتراک گذاری منابع دانست و افزود: یک رقیب خوب و یک رقابت خوب و سازنده باعث رشد و تعالی سازمان می­شود و اعضا با فعالیت در یک اکوسیستم می‌توانند همدیگر را با رقابت درست توسعه دهند و از هدر رفت سرمایه‌ها جلوگیری کنند.

تعامل را باید تمرین کنیم

مهرداد مهربد، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت سریع ترابر ماهان (ماهکس) نیز درخصوص اینکه پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی بوم چقدر می‌تواند در ایجاد تعامل میان ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی موفق عمل کند، گفت: به نظر من، این پلتفرم اگر قرار است به‌عنوان یک راهکار برای کاهش مشکلات ساختاری حوزه لجستیک عمل کند، به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد؛ از آن جهت که همه ما به‌عنوان بازیگران این حوزه، هنوز بسیاری از تعاملات از جمله تعامل رقبا با هم در یک اکوسیستم منسجم را تمرین نکرده‌ایم. مهربد در بیان راهکار برای رفع این معضل، افزود: اعتقاد من بر این است که ابتدا باید در ابعاد کوچک و کنترل شده‌ای به این سیستم ورود کرد و با ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی لازم، کم کم آن را توسعه داد.

تقابل اجتناب‌ناپذیر در نقطه شروع به کار

در ادامه، پشوتن پورپزشک، مدیرعامل «پادرو»  در پاسخ به این سؤال که پیوستن بازیگران مختلف حوزه لجستیک به یک اکوسیستم و فعالیت یکپارچه آنها، چگونه می‌تواند منجر به خلق ارزش افزوده شود و در این فرایند، چگونه می‌توان برای ایجاد رفاقت در کنار رقابت، فرهنگ سازی کرد؟ گفت: پلتفرم‌ها، علاوه بر اینکه عرضه و تقاضا را تجمیع می‌کنند، یک وظیفه ذاتی نیز بر عهده دارند و آن، فرهنگ‌سازی در محدوده خدمات ارائه شده در آن پلتفرم است تا از این طریق، بتوان ارتباط میان اجزای پلتفرم را به‌صورت برد-برد تعریف کرد.

کاهش هزینه‌های لجستیکی و رضایت مشتریان

در ادامه ابراهیم درستی، مدیر لجستیکِ «بازار اینترنتی باسلام» با اشاره به اینکه پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم قرار است بستر مناسب برای فعالیت و تعاملات همه بازیگران اکوسیستم لجستیکی کشور را ایجاد کند، گفت: نتیجه‌ای که از تجمیع این بازیگران حاصل می‌شود، بدون شک، ارائه سرویس‌های یکپارچه و استاندارد به مشتریان، توسعه و تسهیل تعاملات کسب وکارها وارتقاء دسترسی پذیری مشتریان به کالاها و خدمات مورد نیاز، با مناسب‌ترین کیفیت، زمان و قیمت خواهد بود.

درستی، در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر، پلتفرم لجستیکی اکوسیستم زی‌بوم همه خدمات لجستیکی مورد نیاز فعالان تجارت الکترونیکی را ارائه می‌کند؟ گفت: اگرچه ممکن است خدماتی که «هلدینگ فاخر» به عنوان توسعه دهنده اکوسیستم زی بوم در رابطه با این پلتفرم معرفی کرده است، هم اکنون همه نیازهای ما را پوشش ندهد، اما اکثر نیازها ازجمله ارسال درون شهری، بین شهری، انبارداری، سیستم‌های لاکر و غیره در این پلتفرم پیش‌بینی شده است و مهم‌تر از آن، این است که همه سرویس‌های مورد نیاز می‌تواند بر روی این پلتفرم سوار شود. قطعاً با یک مدیریت صحیح، سایر نیازها نیز تأمین خواهد شد و این، برای همه فعالان حوزه تجارت الکترونیکی یک مزیت خواهد بود.

تدوین فرایند ایجاد ارزش افزوده بیمه‌ای در چارچوب زی‌بوم

یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، با تأکید بر اینکه اینشورتک‌ها به عنوان خروجی تحول دیجیتال صنعت بیمه، اکنون درحال ارائه خدمات بیمه‌ای به فعالان صنعت لجستیک هستند، وی خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته میان بیمه تعاون با هلدینگ فاخر، درحال تدوین و پیاده‌سازی فرایندی در چارچوب اکوسیستم زی‌بوم هستیم که بر اساس آن بتوان برای بازیگران اکوسیستم در حوزه بیمه، ارزش افزوده ایجاد کرد و براین اساس، به بازیگرانی که وارد اکوسیستم زی‌بوم می‌شوند این نوید را می‌دهیم که با برنامه‌های در دست تدوین، هزینه‌های بیمه‌ای آنها کاهش خواهد یافت.

نقش‌آفرینی اکوسیستم‌ها در بازاریابی، برندینگ و رفاقت رقبا

در همین رابطه، حمیدرضا محمودی، مدیرعامل شرکت «فست کلیک» با تأکید بر این نکته که «رسانه‌ها» یکی از تأثیرگذارترین ابزارها در ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و یکی از اجزای مهم و اثرگذار در اکوسیستم‌های کسب‌وکاری هستند، گفت: بررسی اکوسیستم‌های بالغ در مناطق توسعه یافته جهان نشان می‌دهد که مشارکت و نقش‌آفرینی مؤثر رسانه‌ها در این محیط، بر پویایی و موفقیت سایر اجزا بسیار اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه هلدینگ فاخر و شرکت تیپاکس، جزء برندهای ملی و فراملی کشور هستند، گفت: ورود بازیگران به اکوسیستم زی‌بوم، نیازمند طی مراحل بررسی، مذاکره و تحلیل وضعیت بازیگران است و هلدینگ بر این مهم تأکید دارد که شرکت‌ها بر اساس ممیزی‌ها و برمبنای استانداردهای خاص به اکوسیستم بپیوندند.

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید