وزارت ارتباطات: در اربعین امسال در حوزه ارتباطی مشکل خاصی نخواهیم داشت

Table of Contents

پیشنهاد روز

وزارت ارتباطات: در اربعین امسال در حوزه ارتباطی مشکل خاصی نخواهیم داشت

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری جُستک به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره دلایل کاهش گلایه‌ها نسبت به شبکه ارتباطی در مرزهای کشور و مسیرهای پیاده‌روی اربعین در مقایسه با سال‌های گذشته گفت: پایداری و ارتقای کیفیت شبکه ارتباطی هم‌زمان با راهپیمایی اربعین نتیجه ماه‌ها برنامه‌ریزی و آمادگی در وزارت ارتباطات است.

وی افزود: ماه‌ها قبل از تاسوعا و عاشورای حسینی، همکاران ما به‌صورت میدانی، هم در مناطق مرزی و هم در کشور عراق حضور پیدا کردند تا شرایط را برای هرچه بهتر برگزار کردن راهپیمایی اربعین بررسی کنند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین آنچه باعث شد که مشکلات امسال در حوزه ارتباطی اندک شود نتیجه برگزاری جلسات منظم با مسئولین داخلی، عراقی، اپراتورهای دو کشور بوده است.

پایش شبکه ارتباطی از مرزهای شرقی تا مرزهای غربی

لاجوردی با تأکید بر اینکه اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه اربعین در سه لایه زیرساختی، خدمات فناورانه و خدمات پستی بود، به تشریح اقدامات صورت گرفته در لایه ارتباطی پرداخت و گفت: در حوزه ارتباطی امسال تنها توجه‌مان به نقاط مرزی با عراق و داخل عراق نبود. پایش شبکه ارتباطی را از جنوب شرق کشور و از مرزهای مشترک کشورمان با کشورهای شرقی و جنوب شرقی آغاز کردیم.
وی افزود: پایداری شبکه ارتباطی از مناطقی که زوار پاکستانی که قصد عزیمت به پیاده‌روی اربعین را داشتند را به‌طور ویژه پیگیری کردیم و همکاران ما از شرکت ارتباطات زیرساخت به استان سیستان و بلوچستان عازم شدند تا در محل، وضعیت ارتباطی این مناطق را بررسی کنند تا با ورود زوار پاکستانی به کشورمان، مشکلی از بابت ترافیک شبکه نباشد. این پایش شبکه تا سمت غرب و جنوب غرب کشور که مرز خودمان با کشور عراق و حتی داخل عراق ادامه داشت.

استقرار 40 سایت سیار و ۸۰ سایت ثابت در مرزهای غربی و جنوب غربی

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه درباره اقدامات انجام‌گرفته در مرز ایران و عراق در حوزه تقویت زیرساخت‌های ارتباطی گفت: ابتدا بحث بهبود کیفیت شبکه ارتباطی را از طریق اپراتورهای سیار پیگیری کردیم و در همین راستا جلساتی با اپراتورهای تلفن همراه داشتیم و آن‌ها پذیرفتند بیش از 40 سایت سیار و ۸۰ سایت ثابت در مرزهای غربی و جنوب غربی مستقر کنند تا مشکلی از بابت ترافیک ارتباطی نداشته باشیم.

وی افزود: استقرار موکب‌هایی که اینترنت رایگان از طریق وای فای (Wi-Fi) ارائه می‌دهند ازجمله تمهیداتی بود که در این مدت انجام شد. در یکسری از مرزهای پرتردد همچون مرز مهران هم تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شد و در همین راستا بالن ارتباطی از دیروز در این مرز مستقرشده است که این بالن می‌تواند اینترنت رایگان سه هزار نفر را تأمین کند.
لاجوردی تصریح کرد: بنابراین اعتقاد داریم امسال با تمهیداتی که اندیشیده شده و برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته در خاک خودمان و در نقاط مرزی با مشکل خاصی در حوزه شبکه ارتباطی از قبیل عدم پوشش و یا ناپایداری شبکه مواجه نباشیم.

از بین رفتن تداخل فرکانسی در ابتدای خاک عراق

معاون وزیر ارتباطات در ادامه درباره اقدامات انجام‌گرفته در مرز عراق نیز گفت: داخل خاک عراق هم عموماً تا محدوده پنج کیلومتری ابتدایی، با مشکلات تداخل فرکانس‌ اپراتورهای ایرانی و عراقی مواجه هستیم. بر این اساس در گام نخست تلاش شد که این تداخل فرکانسی کاهش یابد. امسال با رایزنی‌های انجام‌گرفته از حدود ۶ کیلومتری تا 10 کیلومتری ابتدایی خاک عراق این تداخل از بین رفته است.
لاجوردی افزود: زوار عزیز به‌محض اینکه وارد مرز عراق می‌شوند با استفاده از سرویس‌های مکان پایه یا LBS، برای آن‌ها پیامی ارسال می‌شود که وارد کشور عراق شده‌اید و سرویس رومینگ برای شما فعال‌شده است که با کسب این اطلاع می‌توانند هزینه‌های ارتباطی خود را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: همچنین برای زواری که به‌صورت پیاده از مرزی‌های غربی و جنوب غربی قصد پیاده‌روی تا نجف را دارند سه ایستگاه اینترنت رایگان در ورودی شهرها در نظر گرفته‌شده است. این امکانات با همکاری وزارت اتصالات عراق، اپراتورهای عراقی و بسیج مردمی عراق فراهم‌شده است؛ برای فراهم کردن شرایط مناسب جهت ارائه خدمات با هر یک از این سه بخش به‌صورت مفصل مذاکراتی صورت گرفته است. در حال حاضر نیز با کمک بسیج مردمی عراق، در 31 نقطه از مسیر پیاده‌روی در خاک عراق، اینترنت رایگان مبتنی بر وای فای در نظر گرفته‌شده است.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: در مسیر نجف به کربلا یا مسیر «طریق»، حدود 20 موکب وجود دارد که خدمات اینترنت رایگان ارائه می‌دهند که این خدمات از تهران و به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌شود. در داخل شهرهای کربلا و سامرا نیز خدماتی به همین شکل ارائه می‌شود.
لاجوردی در ادامه بابیان اینکه در داخل عراق جدا از اینترنت وای فای، امکان استفاده از اینترنت دیتای سیم‌کارت از طریق سیم‌کارت‌های ایرانی و عراقی وجود دارد گفت: اگر زوار از سیم‌کارت ایرانی استفاده کنند امکان دریافت خدمات از سه اپراتور را دارند. یکی از مشکلاتی که قبلاً در ارتباط با استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی وجود داشت این بود که وقتی زوار کشورمان وارد خاک عراق می‌شدند، به دلیل عدم آگاهی امکان داشت دیتای خود را روشن کنند و با فعال شدن خودکار رومینگ، اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی، اینترنت آن‌ها را مصرف می‌کرد و مجبور بودند هزینه گزافی را بپردازند.
وی افزود: برخی از اپراتورهای کشور امسال درصورتی‌که بسته‌ای توسط کاربران و زوار عزیز خریداری نشود، سرعت رومینگ را محدود کرده‌اند. اما برای حل این مشکل اپراتورها برای کاهش هزینه‌ها و بهبود سرعت، بسته‌هایی را ارائه کرده‌اند. این بسته‌ها شامل بسته‌های نامحدود و اقتصادی زائر است که برای اطلاع از جزییات آن کاربران می‌توانند به پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اپراتورها مراجعه کنند.

زائران در عراق از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی نیز گفت: در ارتباطات با بحث استفاده از سیم‌کارت عراقی نخستین مسئله قیمت خدمات این سیم‌کارت‌ها با سیم‌کارت‌های ایرانی است و اینکه در مقام مقایسه کدام سیم‌کارت به‌صرفه‌تر است. در شرایط فعلی با بسته‌هایی که اپراتورهای کشورمان معرفی کرده‌اند، عملاً تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که زائران عزیز در داخل عراق به‌صورت پیش‌فرض از اپراتورها و سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده کنند.
لاجوردی درباره نتیجه مذاکرات با طرف عراقی برای کاهش هزینه‌های رومینگ نیز گفت: در پی مذاکرات فشرده‌ای که با وزارت اتصالات عراق و اپراتورهای این کشور داشتیم امسال تا حدودی در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد کاهش هزینه رومینگ بودیم ولی آن‌چنان‌که برای کاربران و زوار عزیز محسوس باشد نبوده است چراکه اپراتورهای عراقی به دلیل مسائل اقتصادی حاضر به کاهش بیشتر هزینه‌ها نبودند.
معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد: بر همین اساس امسال تأمین وای فای رایگان در مسیر راهپیمایی اربعین را خیلی جدی‌تر از قبل دنبال کردیم و خوشبختانه با کمک بسیج مردمی و وزارت ارتباطات عراق پوشش مناسبی ایجاد شده است.
لاجوردی در ادامه در تشریح ارائه خدمات مبتنی بر فناوری در طول مراسم راهپیمایی اربعین نیز گفت: وزارت ارتباطات امسال برای مراسم اربعین بحث راهبری و تسهیلگری ارائه خدمات مبتنی بر فناوری توسط بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده است.
وی افزود: یکی از سرویس‌هایی در این ایام به ارائه خدمات می‌پردازد، سرویس اعلام وضعیت و موقعیت زائر توسط اپلیکیشن‌ پیام‌رسان‌ بله است. زائران می‌تواند با استفاده از این سرویس به‌محض ورود به خاک عراق با فعال شدن رومینگ، بدون دسترسی به اینترنت و به‌صورت کاملاً رایگان پیامی را برای دیگران چه در داخل عراق و چه در داخل ایران ارسال کند و یا با ایجاد کانال و عضو کردن دوستان نسبت به وضعیت خود به‌صورت لحظه‌ای اطلاع‌رسانی کند. این سرویس برای کسانی مناسب است که مایل نیستند اینترنت سیم‌کارت خود را در داخل عراق فعال کنند.

فراهم شدن سرویس «کال اوت» (Call out) برای نخستین بار

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: سرویس دیگری که امسال برای نخستین بار فراهم‌شده است سرویس «کال اوت» (Call out) است؛ با این سرویس هم‌وطنان ما می‌توانند در داخل خاک عراق با کمک برنامک یا اپلیکیشن سروش‌پلاس و از طریق اینترنت به تلفن ثابت یا سیار داخل کشور ایران تماس بگیرند. این در شرایطی است که نیاز هم نیست در داخل ایران مخاطبانشان اپلیکیشن خاصی (حتی سروش پلاس) را نصب‌ کرده باشند. این سرویس هم برای ایام اربعین رایگان است.
لاجوردی تصریح کرد: همچنین اپلیکیشن فانوس امسال آماده ارائه خدمت به زوار است. زائرینی که مایل هستند در نقش خادم در حوزه‌های مختلف حضور پیدا کنند از قبیل آشپزی، پرستاری، نظافتی و… می‌توانند به این اپلیکیشن مراجعه کنند و خدمت داوطلبانه خود به زائرین را مشخص کنند.
معاون وزیر ارتباطات در تشریح سایر خدمات مبتنی بر فناوری در مراسم اربعین گفت: موضوع دیگر و دسته دیگر از خدماتی که ارائه می‌شود بحث انتقال زوار به مرزهای غربی و جنوب غربی با استفاده از اپلیکیشین‌های اسنپ و ماکسیم است. زوار عزیز می‌توانند با مراجعه به اپلیکیشین‌ها و برنامک‌های حمل‌ونقل درون‌شهری برای سفر به مرز با کشور عراق از خدماتی که ارائه می‌شود استفاده کنند.
وی افزود: خدمت دیگر توسط برنامک «به‌همراه» ارائه می‌شود که این قابلیت را فراهم کرده تا اگر زائری با وسیله شخصی قصد عزیمت به نقاط مرزی را دارد و تمایل داشته باشد که فرد دیگری را با دریافت مبلغی به مرز برساند مشخصات خود و وسیله نقلیه را ثبت کند تا سایر زائرین بتوانند با پرداخت هزینه‌ مشخص‌شده با این فرد خود را به مرز برسانند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: در بحث مسیریاب هم خوشبختانه اپلیکیشین‌های خوبی در کشور وجود دارد که اکثر آن‌ها قابلیت ارائه خدمات آفلاین را دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود زائران عزیز پیش از ورود به عراق این نقشه‌ها را دانلود کنند تا در شرایط خاص و عدم دسترسی به اینترنت بتوانند از طریق جی‌پی‌اس و حتی بدون نیاز به اینترنت مسیر خود را پیدا کنند.

انتقال تجهیزات زائران به ایران توسط پست

لاجوردی درباره خدماتی که وزارت ارتباطات در لایه پست ارائه می‌دهد نیز گفت: شرکت ملی پست امکان دریافت کالاهای مفقودی را با برپایی موکب‌هایی در مسیر پیاده‌روی اربعین فراهم کرده است تا زائران بتوانند با مراجعه به این نقاط به کالاهای مفقودی خود دسترسی پیدا کنند یا کالاهای پیدا شده را تحویل دهند.
وی در خاتمه گفت: خدمت دیگری که شرکت ملی پست در این ایام ارائه می‌دهد بحث انتقال تجهیزات و وسایل به داخل ایران است. این خدمت به این شکل است که اگر در در پایان سفر، فرد یا افراد کم‌توانی قادر نیستند کوله‌باری که با خود به عراق برده‌اند را در مسیر برگشت به ایران حمل کنند. شرکت پست این امکان را فراهم کرد است که این افراد به مکان‌هایی که در طول مسیر مشخص‌شده‌ مراجعه کنند و کوله‌بار خود را تحویل دهند و پست کشورمان از عراق این مرسولات را به داخل کشور ارسال می‌کند.

انتهای پیام/ 



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید