تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور در کشور با حمایت از 9 طرح فناورانه محقق شد

Table of Contents

پیشنهاد روز

تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور در کشور با حمایت از 9 طرح فناورانه محقق شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت جُستک به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،«تشکیل دبیرخانه کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین»، «مقایسه سویه های مرغ موجود تجاری»، «استفاده از ظرفیت کانون های دانش، صنعت، بازار برای توسعه صنعت طیور»، «تولید اسپرم، جنین و گوساله های خالص نژاد در حال انقراض سیستانی»، «تولید ریزتراشه برای شناسایی، هویت گذاری و ثبت دام براساس استاندارد»، «تولید اسفنج واژینال پروژسترونی دام سبک»، «تولید گوسفند پر بازده مناسب برای شرایط محیطی ایران (نژاد مهربان)»، «تولید 2 هزار راس بز نژادهای ممتاز شیری، گوشتی و چندقلوزا (سانن، مورسیا، بوئر و موبنده)» و «برنامه اصلاح نژادی گوسفند بومی ایران (شال) با تاکید بر استفاده از آلل برولا» طرح‌هایی است که مورد حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

افزایش تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور نقشی موثر در ارتقای امنیت غذایی و تامین داخلی این نیاز در کشور دارد و می تواند به کاهش وابستگی به بازار جهانی کمک کند. بر همین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های کاربردی و اجرایی در این حوزه تلاش می‌کند تا سهم بازار داخلی از تامین غذای جامعه را بیشتر کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان هم با ارائه طرح‌های خود در این زمینه و مشارکت در فراخوان‌ها به بازیگرانی مهم و کلیدی در این حوزه بدل شده اند. ستاد توسعه زیست فناوری هم برای بهره مندی از این توانمندی و ظرفیت داخلی اقدام به انتشار فراخوان‌هایی کرده و چالش‌ها را به جامعه علمی و تخصصی ارائه کرده است.

البته تحقق این هدف با چالش‌هایی چون «ارائه مجوز زنجیره ای به صورت مجتمع واحد، اخد مجوزها»، «در اختیار گذاشتن زیرساخت های غیر فعال به بخش خصوصی، تجدید نظر در روند واردات دام های خارجی به کشور، توسعه ایستگاه‌های اصلاح نژادی دام بومی در یک بستر اقتصادی مواجه است که باید با همکاری نهادهای مرتبط رفع شود.

انتهای پیام/



این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

پیشنهادات روز

در اینستاگرام

جوستک را دنبال نمایید

در تلگرام

جوستک را دنبال نمایید

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید